[slikom] Jutro je pametnije od veceri...

  • From: "Gradimir Kragic" <bastono@xxxxxxxx>
  • To: "Lista SliKom" <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 7 Jun 2012 06:25:15 +0200

    Zdravo svima,

    Mada nije uobičajeno da moderatori liste "SliKom" komentarišu takozvane
moderatorske poruke, ipak, ponekada to uradimo. Evo jutros jednog komentara
vjerujući da je jutro pametnije od večeri.

    Prije svega, na listi "SliKom" moderatori moderišu a ne cenzurišu
poruke. Praktično to znači da svaka poruka prolazi preko liste a da nije
prije toga pregledana. Često, čak vrlo često se dešava da većina članova
ove liste prije pročita poruke nego što ih pročitaju moderatori. Zato se
može desiti da vam se učini da je reakcija moderatora zakasnila. Moderatori
nisu profesionalci već osobe koje imaju koje kakve druge obaveze i ne
provode baš mnogo vremena uz računar ili ako ga i provode ne bave se samo i
jedino listom. Iz tih razloga poruke koje čitate su su poruke pojedinaca,
odraz njihovog znanja, kulture i mnogo drugog toga. Da se poruke cenzurišu,
stvar bi izgledala drugačije.

    Za mene kao pojedinca, ovog časa ne kao moderatora, je neprihvatljivo
da oni koji pripadaju grupama koje nazivamo osobe sa razno raznim potrebama
nemaju dovoljno razumijevanja za druge koji imaju iste ili slične potrebe,
odnosno pored oštećenja vida i druge invalidnosti.
Naravno niko nema pravo da zloupotrebljava nečiju dobru volju, spremnost da
pomogne, u ovom konkretnom slučaju da pomogne članu ove liste koji
postavlja pitanje u vezi "JAWS" kursora. Kao moderator reagovao sam na
sledeći način.

    "... Molim sve članove kada pišu poruke preko liste da izbjegavaju
"teške
riječi". To što su nam iskustva drugačija, to što se sa nekim ne slažemo
nije razlog da takvo pisanje nazivamo glupošću ili slično. Osnovno i prvo
pravilo na ovoj listi je da je zabranjeno vređanje po bilo kojoj osnovi.
..."

    Ovo je sjajan primjer, još jedno zanimljivo moderatorsko iskustvo kako
se može od jednog pitanja napraviti problem. A ovdje je napravljeno
nekoliko problema. Prije svega za moderatore nikako neshvatljivo potreba da
se preko liste raspravlja na način koji nije za ovu listu. I mada potpuno
sa suprotnim stavovima i objašnjenjima moglo bi se reći da su sami učesnici
rasprave sebe na
kraju doveli na isti nivo.

    Nešto i o samim moderatorima. U ovoj raspravi učestovalo je i nekoliko
moderatora sa dobrim moderatorskim iskustvom. U jedno sam siguran, ni jedan
moderator sa liste "SliKom", kako oni koji sada moderišu listu, tako i oni
koji su to ranije radili nisu se ponašali na drugim listama kako se drugi
moderatori ponašaju na ovoj listi. Vjerovatno da tu ima nekog razloga mada
ga ja ne samo nemogu prepoznati nego ni naslutiti, oni sami to znaju zašto
rade.

    Zanimljiva je zadnja poruka na ovoj listi. Pogledajte joj subjekt,
piše:
[slikom] Fw: Re: dzoz kursur
Ko razumije, razumjeće na šta ciljam....

    Kako kao moderator liste "SliKom" najčešće reagujem? Prije svega
pogledam malo arhivu poruka i to onu moderatorsku arhivu u kojoj imam
poruke unazad skoro pa svih deset godina i vidim šta sam i kada pisao članu
čija je poruka predmet moderisanja. U ovom konkretnom slučaju imam mnogo
poruka i mogu tačno napisati kada je neko od učesnika učerašnje rasprave
dobijao no-post,
moderatorska upozorenja u jednom slučaju čak i isključenje sa liste.Tu su
poruke koje predstavljaju dugu raspravu na određenu temu. Tu su poruke sa
preporukama i savjetima. Neću ovdje
citirati ni jednu poruku kako ne bih izašao iz okvira takozvane zaštite
privatnosti a bilo bi više nego zanimljivo da se upoznate kako ta rasprava
izgleda. Često su po sadržaju te poruke potpuno drugačije od onih koje
čitate na listi i zato se i pitam zašto ovakva rasprava?

    Kada neko svojim porukama prekrši pravila liste, po ocjeni moderatora,
može biti upozoren, može mu se staviti no-post, može biti zamoljen da
poštuje pravila liste, može još mnogo toga... Najčešće dobijemo obećanje,
izvini, neću više, nisam znao i slično... Evo upravo čitam poruke šta su
učesnici jučerašnje rasprave napisali prilikom zadnjih upozorenja. Ovdje
oni prije svega nisu poštovali svoje obećanje a tek onda pravila i zahtjeve
moderatora.

    Kad god postoji mogućnost, moderatori liste "SliKom" se konsultuju a
kada to nije moguće i jedan moderator može da odluči šta će da uradi.
Najčešće zaustavlja raspravu i poruke koje po sadržaju nisu za listu više
ne prolaze. Kada bude prilike za konsultaciju onda se dogovorimo. Tako je
bilo i juče. Zamolio sam učesnike da u raspravi ne koriste teške riječi a
kada to nije pomoglo zaustavio sam raspravu ne samo kao moderator već i na
zahtjev nekoliko članova. Nisam stigao da se konsultujem sa drugim
moderatorima a sami učesnici su sebi presudili valjda sada kao iskusni
moderatori i već požurili da napišu kako su kažnjeni... Vrlo, čak više nego
zanimljivo jedan od tih iskusnih moderatora pošalje poruku drugog iskusnog
moderatora na listu i onda za manje od 3 minuta se odjavi a sve to uradi
noću poslije 2 sata.

    Pošto je lista "SliKom" na serveru "FreeLists.org", sam server
administratorima liste šalje administratorske poruke iz kojih se vidi kada
se ko odjavljuje, prijavljuje ili radi neke druge promjene. Evo tih
serverskih poruka iz kojih se vidi šta se noćas poslije 2 sata dešavalo.