[slikom] Fw: anreader podsecanje - zasto nije uradeno

  • From: "Vlado Delic" <vdelic@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 1 Sep 2005 12:07:04 +0200

Dragi Aleksandre,

Saljem ti odgovor preko liste kako si i trazio, a verujem da ce i druge
zanimati odgovor.

Tacno je da je mnogo toga bilo najavljeno i obecano s nase strane i da nije
bas sve zavrseno. Dobra vest je da nas entuzijazam nije sasvim minuo i da ce
sve sto je potrebno biti i uradjeno, mada ne tempom koji bismo mi zeleli.
Govorni portal za slepe i slabovide "Kontakt" je dobio podrsku naseg
Ministarstva nauke u okviru jednogodisnjeg inovacionog projekta, tako da ce
on do kraja godine sigurno biti u funkciji. On je vec postavljen na web
sajtu i jednom telefonskom broju, ali za sada je dostupan samo odredjenom
broju angazovanih osoba koje ga testiraju. U toku je prosirenje seta usluga
i servisa koje ce vam biti dostupne preko telefona i preko Interneta.
Govorni portal je tako napravljen da se automatski preuzimaju i azuriraju
informacije sa nekih novinskih sajtova, a Nikola Djordjevic kao strucnjak
zaposlen u AlfaNumu ce azurirati ostale informacije na tom portalu. Nasa
vizija je da aktivnosti i servise na tom portalu vremenom preuzmu
organizacije slepih i slabovidih, naravno, tek kada se portal razvije do
kraja i u tim savezima osposobe kadrovi. Izrada podrske za SAPI4 je naisla
na neke probleme koje nikako da stignemo da resimo, jer jednostavno ne
uspeva da dobije dovoljan nivo prioriteta. Audio biblioteka za slepe i
slabovide je zavrsena u ovoj fazi u skoli Veljko Ramadanovic i sada se
polako popunjava, mada nisam zadovoljan aktivnoscu onih koji bi to trebali
da rade. Ocigledno je da se stvari odvijaju puno sporije kada se zavrsi neki
projekat i AlfaNum ne ucestvuje vise aktivno u tome. U vasim organizacijama
sve se jako sporo odvija ako nema nekoga sa strane da to pogura. U svakom
slucaju, audio biblioteka je sada funkcionalna i to bez posebnog citaca
ekrana. Ima ugradjene govorne informacije u kompletan korisnicki interfejs.
Aplicirali smo kod Fonda za socijalne inovacije za projekat koji bi trebao
da se nadoveze na audio biblioteku u smislu da se nastavnici i ucenici u
skoli angazuju da intenzivno iskoriste taj dragoceni resurs. Pored svaga
toga, prethodnih godinu dana se radilo na izradi anReadera za hrvatski jezik
i on je prvi put promovisan pre neki dan u Premanturi. Zainteresovani se
mogu obratiti Hrvatskom savezu slijepih. Pripremaju se ili su vec odobreni
jos neki projekti u seriji projekata Vizija usmerenih na pokretanje lanca
obuke slepih i slabovidih osoba za koriscenje racunara kao govorne masine,
odnosno kao pomagala koje im pomaze da se samostalnije informisu, obrazuju,
komuniciraju. U tome ocekujem vece angazovanje pre svega onih koji su
besplatno dobili anReader, kako bi se kroz te projekte doslo do mogucnosti
da ga i drugi dobiju.

Dakle, i pored niza drugih obaveza koje imamo mi smo mnogo toga uradili i u
prethodnih godinu dana. Bilo bi dobro kad bi se i sami savezi slepih i
slabovidih i njihovi clanovi vise angazovali oko toga. Ocekivanje rezultata
i inicijativa od mene i mojih saradnika iz Novog Sada ne moze trajati
doveka, ukoliko se i vi ne zalozite i slicne projekte sami inicirate. Nadam
se samo da nece biti zloupotreba kao u jednoj organizaciji koja je
aplicirala za projekat obuke i nabavke anReadera i dobila sredstva za to, a
da za to ne znaju ni njeni najblizi clanovi koji bi trebali da budu
instruktori na tim projektima, a ta sredstva nisu iskoriscena ni za
najavljenu kupovinu anReadera. Verujem da je ovo izuzetak i da ce biti mnogo
vise svetlih primera kao sto su aktivnosti organizacija u Rumi, Kosjericu,
Sapcu, Subotici, Kikindi i pojedinaca iz Beograda, Nisa, Zrenjanina i Kule.
Takodje se nadam i vecoj aktivnosti najvecih organizacija kao sto je
Beogradska (2000 clanova), pa i nase republicke organizacije da prihvati
anReader kao sto je to ucinila hrvatska (valjda je kod kuce najteze dobiti
priznanje).

Puno pozdrava svim listerima,
Prof. dr Vlado Delic