[SKRIVA] min novell

  • From: malva heed <malva@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 17 Dec 2011 12:34:37 +0000 (GMT)

 Tack for feedback! Pia hade ratt i sitt antagande att det ar en
skracknovel=l om en havsnymf, men kanske ar det val otydligt. Tar till mig
kritiken,&nb= sp;filar vidare, och har idag ratat ut ett fragetecken i
texten&n= bsp;som arhrvid pekade ut.
Nasta projekt blir val att ta sig an = teckeninstallningarna..

On Dec 16, 2011, pia lindestrand <pialindestrand@hot= mail.com> wrote:

>From: ah= rvid@xxxxxxxxxxx[1]

>Sammanfattningsvis. Stilistiken = &auml;r bra, men jag tycker det &auml;r
f&our MYCKET inre monologer och = f&ouml;r litet handling. Handlingen
&auml;rfaktiskt ganska svag och vag: H= P sitter p&aring; en buss och
t&auml;nker p&aring; ett m&ouml;te n&auml;r h= on var ung och sedan
h&auml;nder n&aring;got (i tankarna?) som jag inte h&a= uml;nger med i.
Jaha.

Gissar/tolkar att det &auml;r en skr&auml;= cknovell ? och varelsen &auml;r
en typ havsnymf som lurar of&ouml;rsiktiga = badande ner i havsdjupet ?? :)

>Det h&auml;nder ganska ofta = att folk skriver iofs vackert skrivna
tanke-noveller, som best&aring;r av e= n massa inre reflektioner. Men det
brukar vara sv&aring;rare att f&aring; t= ill en handling. Jag brukar
p&aring;peka att p&aring;hittandet av en handli= ng, en intrig, det &auml;r
den underskattade och p&aring; m&aring;nga s&aum= l;tt sv&aring;raste delen
av att skapa en ber&auml;ttelse. &Auml;ven om det= &auml;r sv&aring;rt
&auml;r det i grunden enkelt: man skall ha en konflikt= , ett problem, och
novellen b&ouml;r l&ouml;sa eller p&aring; n&aring;got s= &auml;tt hantera
konflikten/problemet. Och n&auml;r man funderar p&aring; h= ur detta skall
hanteras, d&aring; kan en intrig dyka upp om man funderar ri= ktigt
l&auml;nge. (F&ouml;r min del &auml;r det s&aring; att jag brukar fun= dera
j&auml;ttel&auml;nge p&aring; just intriger! Det &auml;r f&ouml;rst n&=
auml;r det b&ouml;rjar klarna som jag k&auml;nner att jag har en novell p&a=
ring; g&aring;ng.)
>Spr&aring;ket beh&ouml;ver Malva inte jobba p&= aring;. Men v&auml;l med
vadsom skall h&auml;nda i en novell? Vad g&ouml;r= personerna? Vad blir
resultatet?

Bara en kommentar om novellskr= ivande i allm&auml;nhet; s&aring;g
k&auml;ndisf&ouml;rfattarna Jonas Karlss= on och Fredrik Lindstr&ouml;m
intervjuas i Babel, de skriver ju noveller. N= ovellsamlingar.
En av Jonas Karlssons noveller sades best&aring; av en= uppr&auml;kning av
saker man blir lycklig av. Punkt. Ingen intrig. Ingen h= andling.
Och varf&ouml;r skriver de noveller, fr&aring;gades det. Svar= et blev att
endel id&eacute;er inte r&auml;cker till en hel roman !!! Uppr= &ouml;rande
eller hur?!
Och inte visste de alltid hur en historia skul= le sluta n&auml;r de
b&ouml;rjade skriva heller. nej, nej, det var det sp&a= uml;nnande med att
skriva, tyckte de, att det bara blir.
Historien g&a= ring;r sin egen v&auml;g. ... enligt dem allts&aring;.

/pia

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr&auml;ck * &Auml;ldsta svensk= a skrivarlistan
grundad 1997 * Info http://www.skriva.brave= writing.com[2] eller skriva-
request@xxxxxxxxxxxxx[3] f&ouml;= r listkommandon (ex subject: subscribe).

--- Links ---
   1 3D"mailto:ahrvid@xxxxxxxxxxx";
   2 3D"ht=
   3 3D"mailto=
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).