[SKRIVA] Re: har du tips?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Dec 2011 17:26:08 +0100

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
> Bermudatriangeln, det lär ha försvunnit många skepp och flygplan där.
  Enligt undersökningar jag sett försvinner det inte mer fartyg och flygplan i
Bermudatriangeln än i andra havsområden av samma storlek och med motsvarande
trafikmängd.

> Den vikingatida bosättningen på Grönland som utplånades efter några år är en
> omd iskuterad historisk gåta.
  Den försvann inte efter "några år", utan levde i många hundra år. Att
bosättningen kunde uppstå berodde på att det då rådde mildare klimat (mycket
mildare än nu) under vikingatiden. Sedan blev det kallare och möjligheterna att
odla, få färskt bete för djur osv försämrades. Jag har sett dokumentärer om det
det här, och det troliga är att befolkningen till större delen långsamt
utvandrade. (Några sista rester kanske svalt ihjäl för att de inte fick tag på
mat, men det normala är att när man märker att det börjar bli sämre tider ger
man sig iväg.) Men förmodligen är det också sant att nordmännen inte var lika
bra som eskimåerna på att jaga det lokala djurlivet - man behövde inte det så
länge man kunde odla och hålla djur på traditionellt vis.

>Andréexpeditionen var väl ett "spårlöst" försvinnande ett tag?
  Jo, så var det, innan man på 1930-talet upptäckte resterna av den. Ö h t
finns det många flygande expeditioner som försvunnit "spårlöst" (det går nog
att googla fram otaliga exempel). Om vi går till polarexpeditioner har vi ju
Roald Amundsen, den norske antarkishjälten! Han försvann spårlöst i ett
flygplan 1928 tillsammans med piloter och andra medan de var ute för att leta
efter och bistå en annan polarexpedition, luftskeppet Italia som kraschat i ett
försök att nå Nordpolen. Amundsen och hans plan har aldrig återfunnits. (Men
jag är rädd att det inte finns något "mystiskt" med det. Flygresor i Arkis i
dåtidens enkla flygplan, med dålig kommunikations- och navigeringsutrustning,
var farliga. Litet isbildning, något motorstopp, dåligt väder o dyl och man
ligger risigt till! Eller isigt till...)
  Med Amundsen har vi kanske uppslag till en story? Här är det fritt fram att
hitta på, då ingen vet vad som hände.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)