[SKRIVA] "Watson was a woman"

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 7 Aug 2008 17:33:24 +0200 (CEST)

För gamla Sherlock Holmes-fans som undertecknad (jag läste berättelserna om den
Store Spårhunden ungefär samtidigt som jag började snöa in på sf) är Rex Stouts
artikel "Watson Was a Woman" av särskilt nöje. Stout var själv framgångsrik
deckarförfattare (till den originella, läsvärda historierna om den fete
länsstolsdetektiven Nero Wolfe och hans slängkäftade sidekick Archie Goodwin)
och skall ha hållit detta tal inför en grupp sherlockianer 1941, till allmän
uppskattning.
  Läs själva på:

http://www.hwslash.net/stout.html

  Stouts slutledningar - som han hela tiden intygar är enligt Holmes' egna
metoder - bygger i allt väsentligt på noteringar om psykologin och replikerna
mellan Holmes och Watson.
  Särskilda höjder når artikeln när Stout genom att dekrypterna, enligt de
mest egenartade premisser, vad kvinnan Watson egentligen hette utifrån titlarna
på Holmes-berättelserna.
  Läs och förnöjs.