[SKRIVA] Re: Vilka Bradbury-historier minns ni?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 8 Jun 2012 03:34:11 +0200

sten.rosendahl@xxxxxxxxx
> Jag tar fram mina Bradbury från hyllan och bläddrar, har haft de
> flesta väldigt många år, Martian Chronicles hittade jag i min pappas
> bokhylla, den var bland den första sf jag läste tillsammans med några
> nummer av Häpna! som också fanns där.  I Oktoberlandet tyckte jag då
> att Skelettet och Sjön var fascinerande historier (jag älskar hans
> avskalade titlar på novellerna). I Den Illustrerade Mannen fastnade
> jag för Savannen, Det Långa Regnet och AB Marionetter. I Machineries
> of Joy var det The Cellar men det jag på något sätt gillade bäst var
> [...]
  De flesta av dessa noveller minns jag också. Bradbury kom ut som PAN pocket
och fanns på alla bibliotek, även skolbiblioteket.
  Ett par noteringar: Jerry Määttä har skrivit en väldigt bra understreckare i
SvD om Bradbury:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/en-romantisk-haxmastare-har-gatt-ur-tiden_7260263.svd

  Jerry skrev ju Raketsommar om sf:s 50-tal, som var Bradburys stora tid, så
han kan sin sak. Han skriver att Rays mor "föddes i Stockholm" men andra källor
säger att hon kom från Dalarna.
  En annan sak. 27 maj (ett sammanträffande kanske, då Ray dog bara några dagar
senare) framfördes en sorts performance eller en multi-konst-pjäs i Stockholm
kallad "T.451" (baserad på Bradburys F451 och Truffauts film):

https://biblioteket.stockholm.se/en/node/1430

  Måste erkänna att jag missade det i SFJ-kalendern (men trots ansträngningar
kan man faktiskt inte hitta allt av skiffy-intresse!). Det var en föreställning
som tydligen började i Stockholms stadsbibiliotek och sedan fortsatte i T-banan
och drog ut till Tensta. Det måste ha tagit lång tid för publiken som ville
hänga med:

"T.451 tar bokstavligen publiken med på en resa som börjar med en
konsert i Stadsbiblioteket vid Sveavägen. Där framförs den konsertsvit
för stråkar, harpa och slagverk som Bernard Hermann skrev utifrån sin
egen originalmusik till Truffauts film.
Färden fortsätter sedan med tunnelbanan till Hjulsta och därefter
vidare till utvalda miljöer i Tensta ? vattentornet, en lägenhet i
miljonprogrammet, ett litet trähus från 1700-talet och en skogsglänta.
Längs vägen möter publiken musik, scener och karaktärer ur filmen, bl
 a brandmannen Guy Montag med kollegor, samt Clarisse och Linda."

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)