[SKRIVA] Re: Tips hur man botar skrivkramp

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 24 Aug 2010 05:26:32 -0700 (PDT)

Skrivkramp/skrivblockering är ett intressant begrepp som jag känner att jag
vill studera mer, läsa artiklar om.
Det tycks som om ordet används om olika saker. En mild form av skrivkramp tycks
vara när man för tillfället saknar idéer att skriva om:

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
"För mig är det så att jag förvisso kan ha prestationsångest (känslan av att
vänta på inspiration) men till det kommer att jag för noveller absolut är
beroende av *en bra novellidé* (och det inkluderar att ha en idé om intrigen -
det duger inte med en allmän idé, man måste få en insikt om vad som skall hända
också). En bra idé kan få igång inspirationen, faktiskt.
Även om man tycker att man sitter inspirationslös, kan man få en lidnersk knäpp
som besegrar det. En samverkan mellan inspiration och idé. Och idéer brukar man
kunna få genom att man går omkring och grunnar på saken ett bra tag."

Avsaknad av idéer kan förstås ofta överkommas genom de tips du ger. Genom att
skaffa sig nya intryck från omgivningen ökar man sannolikheten att få nya
idéer. Att vänta eller sova på saken kan hjälpa, eftersom problemet kan
behandlas i det undermedvetna även om man inte aktivt arbetar på att lösa det.

En mer allvarlig form av skrivkramp tycks vara när man inte kan skriva alls,
eller inte längre förmår skriva någonting av kvalitet. Visst kan det vara som
du säger att prestationsångest är en viktig faktor.

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
"Jag tror det finns två huvudriktningar inom författande (och schatteringar
däremellan). Dels 9 till 5-hackaren, dels den mer känslige som behöver
inspiration och skriver mycket mer oregelbundet. Jan Guillou säger att den som
inte kan sätta sig kl 9 på morgonen och skriva i 8 timmar är en djävla amatör -
tror han, ja!
Det var i någon morgontidning nyligen en artikel om Harper Lee som skrev To
Kill a Mockingbird - och sedan aldrig skrev något mer. För att inte tala om
Salinger och Catcher in the Rye. F Scott Fitzgerald kämpade fruktlöst för att
göra något lika framgångsrikt som The Great Gatsby. Osv.
Intressant nog - tror jag absolut! - tenderar de som är känsligast för
prestationsångest också vara de kreativaste när de verkligen får till något."

Jag tror inte att t.ex. Harper Lee skulle ha kunnat övervinna sin skrivkramp
genom att bara ta en promenad eller ta någon annan vanligen föreslagen huskur
mot skrivkramp. För i så fall skulle hon ha gjort det. I de fall du nämner är
det uppenbart att det inte fanns någon enkel lösning på deras problem.

Din uppdelning mellan två sorters författare kan jag gå med på, eller i alla
fall finna plausibel. Jag tror på inspiration, även om jag kanske har en annan
uppfattning än begreppen än andra, men det är ett annat ämne.

Mvh
Jonas Lith