[SKRIVA] Re: TWOZ Vs LOTR

  • From: Rickard Berghorn <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 22 Jul 2007 18:02:56 +0200

Ahrvid:

Den går ut på att J K Rowling innan hon skrev första boken om Harry Potter såg Microsoft Windows, och undermedvetet påverkades av den. Därav de långa köerna av folk utanför butikerna, redo att slänga ut pengar på något helt onödigt, groteskt uppblåst i volym, som i slutänden bara kommer att dö och göra dem olyckliga. Dvs Harry Potter...

Du har vänner som uttalar sig i SvD: "Potter underkänns av fantasyfansen" http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16298280.asp

Själv tycker jag att alla är lika fårskalliga på båda sidor skranket. Å ena sidan HP-fans som inte skulle vara hälften så förtjusta i böckerna om inte "alla" läste dem. Å andra sidan inkrökta fantasyfans med näsorna i vädret som "vet" vad man "egentligen" ska tycka, och upplever - eller låtsas uppleva - böckerna som betydligt sämre än de är.

Å tredje sidan finns personer som jag, som har näsan allra högst i vädret. Lyss och lär, era töntar.

[Läsanvisning till ovan: Ironi och humor.]

/Rickard

--
Min blogg: http://nymodernism.blogsome.com/