[SKRIVA] Svenska "survivalister"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 4 Apr 2011 00:42:09 +0200

I SVTs senaste magasinsprogram "Sverige" fanns ett inslag om en svensk s k
survivalist, en Tobias Wiberg. Programmet beskrivs av en survivalistkollega här:

http://swehank.survivalist.se/tag/survivalister/

Wiberg samlar reservvatten i gamla PET-flaskor, har extra diesel hemma, och har
färdiga ryggsäkar med överlevnadsjox så han bara kan kasta upp dem på ryggen
och dra iväg När Katastrofen Kommer. Men något säger mig att förväntningarna om
Den Stora Katastrofen är något lågt ställda. Så här skriver siten:

"Sen om läsare och tittare vill sätta varningsstämpel på honom för hans sätt
att förbereda sig så vill jag bara säga: Sätt varningsstämpel på mig med men
räkna fan inte med hjälp när du står där med blod pulserande ur skallen för att
du ramlade med cykeln eller lite vatten när kommunens a-lagargrävare har grävt
av en vattenledning."

Kom igen nu...! Är Katastrofen att cykla omkull eller få en vattenledning
avgrävd? Jag trodde det var minst kärnvapenkrig!
  En sak ur SVT-programmet som också får mig att undra (det finns länk till
inslaget på siten ovan) är uttalanden i stil med att rättrogna "survivalister"
inte gärna utannonserar sina böjelser, ty då ger man Elaka Typer tips om att
man har extra vatten och diesel hemma När Katastrofen Kommer...
  För mig framstår den här "survivalismen" att bestå av en hel del ohälsosam
paranoia och därtill macho-romantiserande om skogsliv med camouflagedräkt och
commandosoldatknivar.
  Som gammal civilförsvarare (uttagen i civilförsvaret, gick kurser osv) vet
jag t ex att vattnet *inte* lär ta slut. Vattenverken har helt enkelt
reservaggregat för att kunna fortsätta pumpa vatten. Och att lagra extra
bränsle i garaget utgör onödig brandfara. (Vad skall man med extra diesel till?
I händelse av riktigt allvarlig kris lär privatbilism förbjudas, såsom under
WWII.)
  Och vad är farorna man skall "surviva"? Jag kan tänka mig kärnvapenkrig,
mindre sannolikt idag men något man knappast kan skydda sig mot med en
aluminiserad överlevnadsfilt. Vi har terrorism, som slår slumpartat och
knappast heller kan skyddas mot. Eller varför inte pandemier, typ en
supersvininfluensa - inga PET-flaskelager vatten skyddar, bara snabb
vaccinframställning.
  Jag tror att s k survivalister kunde syssla med vettigare saker.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----