[SKRIVA] Svensk gruva i månprojekt

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 6 Aug 2008 13:27:04 +0200 (CEST)

Jag har fått höra mer från Dr Niklas Järvstråt som är inblandad i något kallat
Moon SRU Initiative. Det handlar om att på konkreta sätt verka för utförandet
av en månbas, främst genom olika forskningsprojekt som berättar hur en sådan
kan konstrueras. Mer info på:

http://www.moon-isru.com/history.html

Jag har också fått höra att man inom projektet *köpt en gruva* (som ligger i
Gyttorp) där man tänkt sig att simulera en månbas!
  Jämför gärna mer marsbarssimuleringsprojektet i Arktis (som en Ella Carlsson
skrivit en bok om).
  Man tänkte börja så smått med delar av det som krävs för en fullständig
simulering, och sedan bygga på.
  Ur infon jag fått del av (och jag tror rakt inte att den är hemlig):

Gruvan ligger 275 m djupt ned och har ett par hektar tunnlar. En gammal
järngruva.
  Man börjar med saker som:
  Att få ned solljus via optiska fibrer. Därefter kan man odla ätbara växter.
  Man skall försöka skapa "utomhusdesign" i tunnlarna (se Järvstråts förord
till Mord på månen).
  Man skall försöka göra småskalig malmbrytning, tillräckligt för att man
skall få en mindre mängd arbetsmaterial (t ex för svetsning).
  Man tänkte sig skapa ett system för återvinning av organiskt material.
   Poängen är, såvitt jag förstår, att inget av detta behöver göras i
simulerad rymddräkt, eftersom en månbas kommer att ha trycksatta tunnlar.
(Vilket inte hindrar att man till gruvingången kan bygga en simulerad
luftsluss. Det skulle jag göra för att öka realismen.)

Högintressant stoff! Omkring 2018 tänkte sig NASA att man skulle återvända
till månen med bemannade landningar.