[SKRIVA] Skall förläggaren bli ansvarig utgivare?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Feb 2011 13:24:30 +0100

DN skriver:

En statlig utredning föreslår att ansvaret för innehållet i en bok flyttas från
författaren till förläggaren. Förslaget väcker starkt motstånd. Det kan leda
till en feg och urvattnad bokutgivning, menar kritikerna.

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/forlagen-kan-fa-ta-over-innehallsansvaret

"kommitténs ordförande Göran Lambertz inte vill göra stor affär av saken. Det
är inte skarpt läge förrän i höst då det slutliga betänkandet ska läggas fram.
För honom och Yttrandefrihetskommittén handlar det om att försöka harmoniera
den svenska tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen med EU:s
lagstiftning och att få den nya grundlagen att bli teknikneutral. ...
– Det här kan få negativa effekter i form av försämrad ställning för
författarna. En förläggare med utgivaransvar vill inte ta några risker och kan
mycket väl tveka om att ge ut böcker med kontroversiellt innehåll, säger Lars
Viklund, advokat med arbetsrätt och yttrandefrihetsrätt som specialitet."

Förslaget är farligt, menar jag, därför att med någon som står emellan den som
yttrar sig och mottagaren ökar risken för censur. Det teknikneutrala är
istället att även PÅ NÄTET anamma att den som yttrar sig är ansvarig. (Att folk
till synliga beteckningar framstår som "anonyma" är inget problem. I de allra
flesta fall går personen bakom pseudonymen att spåra via loggar osv, i den mån
det behövs.)
  Att författaren har ansvar är också dennes "yttersta vapen" mot en förläggare
som krånglar. Författaren kan alltid säga: Ni måste göra som jag vill att det
skall stå, för jag är ansvarig och ni kan inte utge något utan mitt tillstånd.
Blir förläggaren ansvarig vrids detta "vapen" ur handen. Det är helt enkelt
olämpligt att någon annan än den som är konstnärligt ansvarig också är
juridiskt ansvarig.
  Däremot kan man ha som för tryckta skrifter, en ansvarskedja där förläggaren
är *i andra hand* ansvarig om författaren är anonym (och i tredje hand
tryckeriet, i fjärde hand distributören).

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).