[SKRIVA] Re: Senkommet nyhetstips

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 22 Aug 2007 00:39:39 +0200

Den 2007-08-21 23:28:40 skrev Elli <elli.arbaeus@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>:
Förresten, jag kanske skulle ta den där "Lukten från källaren"-novellen och skicka in till fantastik- tävlingen, kanske med en eller annan ändring. Hinner nog inte få fram något annat just nu. Den är inte publicerad någon annanstans än på KV-s hemsida som exempel på vad vi gjorde på Johans kurs. Jag trodde att den hade drunknat där i evig frid, men kanske ändå inte. Det borde väl vara okej enligt tävlingsreglerna, eller?
Det finns inget i tävlingsreglerna som hindrar det. Ö h t är tävlingsreglerna utformade för att vara så öppna som möjligt. Man får t ex bidra med fler noveller och att något publicerats på en websida tidigare gör inget. (Juryn skulle dock nog slå bakut om det är något som publicerats i tryck tidigare. Det vore nog att ta i!)

Det var jätteinspirerande och lärorikt. Jag skrev nog mer på de veckorna än på hela året. Jag är väl en sån där typiskt så kallat "kreativ" människa vars liv fylls av eviga infall och impulser så att jag för det mesta inte får ett enda dugg gjort utom att typ gå omkring och lukta på blommorna. Men med lite inspirerad struktur så ploppar det fram ett och annat och det hjälpte Johan till med då. Det var förresten därför det var så kul att få inspiration att skriva en sms-novell till Ahrvids tävling också. Det gick ju fort och krävde ingen mödosam arbetsdiciplin över långa tidsrymder.
Jag får inte upp den där websidan om den där skrivarkursen (det blir något internt felmeddelande - det är sällan min Opera reagerar så, men sak samma). Johan Theorin har jag träffat flera ggr (dock inte nu på några år) och jag vet att han skrivit lysande noveller, som varit stilistiskt mycket bra. Hans bok har jag inte läst, men jag är övertygad om att den förtjänar all god kritik. Om han ledde en skrivarkurs, var den säkert alldeles utmärkt. (Jag hade planer på att göra en mini-skrivarkurs förra året, men det föll på att få eller inga var intresserade av att vara med.)

--Ahrvid

Ps. Nu börjar novelltävlingsbidragen rasa in. Idag fick jag 4-5 stycken. (Och då ligger vi ännu inte i den riktiga slutspurttiden, strax innan deadline då de flesta skickar... Jag har heller inte gjort någon slutkampanj för tävlingen; jag undrar om det behövs, faktiskt. Bl a kom DAST Magazine i veckan, med en notis om tävlingen.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!