[SKRIVA] Re: Sam J (var: Booker till Richard Flanagan)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Oct 2014 20:03:30 +0200

Rickard:
> Tja, i exempelvis juli 2013 beskrev du
  Inga citat. bara "referat". Intressant

 > Lundwall som obegriplig, mytomanisk, opålitlig och -- minsann! --
 > "charmerande".
  Och "charmerande" skulle alltså vara ett typiskt sätt att skriva ned någon,
menar du? I övrigt handlar det om oenighet i sakfrågor.

> Dessutom refererade du Sven Christer Swahn som något slags psykiatrisk
> expertis
> på Lundwalls mentala förmågor
  Det skulle alltså vara bakgrunden till ditt påstående om att undertecknad
beskrivit Sam J som "sinnessjuk"?
  Men det var Sven Christer som hade ord kring något om "mentala förmågor"
(vilket inte ens det handlar om sinnessjuka). Och det sade Sven Christer
faktiskt. *Bakgrunden* är förstås uttalanden om hur enormt det var med sf i
Öst, som var helt kontrafaktiska. (Sven Christer var inte du i huvudet.
Författare, översättare, NÅGON koll hade han på bokmarknaden även
internationellt. Han hade säkert bättre koll än nyhetszinet VÄ.)

> Jag tänker inte göra misstaget att länka till något enskilt mail, eftersom
   ...dina anklagelser därmed skulle framstå som märkliga.

> smutskastande intervjun
  Den var inte smutskastande

>  är en person som du föraktar och stndigt skriver ned.
  De som läst vad jag skrivit torde finna det svårt att hålla med.

> Också där gjorde du bort dig genom att prompt hävda att science fiction i
> princip inte
> existerade i Sovjetunionen
  Det var extremt litet av sf i alla fall. Problemet var ju att det
marxist-leninistiska förtryckarsystemet enligt sina dogmer ansågs "perfekt" och
konkurrerande samhällsskildringar var oönskade.

> science fiction var mycket populärt innan Stalin
  Det fanns en kort period av konstnärlig s k modernism innan
förtryckarsystemet satt sig (då hann stumfilmen "Aelita" produceras). Men det
handlade inte om något bredare "populäritet".

> edan snabbt återtog sin starka plats när Stalin var borta
  Platsen var inte det minsta stark innan Stalin, och inte stark efteråt
heller. Det blev en aningen puff efter Sputnik, eftersom kulturplanekonomerna
tyckte att när man börjat skjuta upp satelliter kan det vara bra propaganda med
litet verk om rymden också. T ex fick Pavel Kluchantsev göra 3-4 rymdfilmer (i
volym kanske 1/100 - en hundradel! - av sf-filmproduktionen i USA undert samma
tid).
  Det fanns inte en enda sf-tidskrift i Sovjet. (Vid ett tillfälle gjorde
ungkommunistförbundet ett specialnummer med sf-noveller av sin ordinarie
 tidskrift. Men denna engångsföreteelse var allt.) Det hölls inte en enda
sf-kongress i Sovjet. Utländska sf-filmer togs inte in. Det kunde utges någon
sf-roman då och då, mest som av en slump. Men det var allt.

> kommunismen var "modernistisk", utopistisk, utvecklings- och framtidsinriktad,
> även om den var det på ett perverterat sätt.
  Problemet med en sådan lära är att den inte tål konkurrerande
utopiskildringar. Den tål inte heller sf-genrens normala kritiska skildringar
(dvs att göra en story om något som är dåligt i samhället). Kommunismen må vara
utopisk  men - för att tala med Henry Ford - man kan få varje utopi man önskar,
bara den är kommunism. Det fanns enstaka sf-författare, som bröderna
Strugatskij, men en del av deras böcker fick inte utges då de inte var
politiskt korrekta. Litet sf kom här och där, men en liten rännil jämfört med
vad som kom i t ex USA.
  Det intressanta är att *efter* kommunismens fall har sf (och fantasy) stigit
rätt mycket i Ryssland. Ca 500 titlar/år och väldigt många av inhemska, nya
författare. Det finns idag 50-talet ryska sf/f-författare som lever helt eller
delvis på att skriva i genren. (Källa bl a min kompis Kirill Pleshkov. Jag har
pratat mycket med honom om läget för genren i Ryssland. Vi möttes senas på
Loncon.)
  Jag var på den av Sam J organiserade SF-Kongressen 1977. En Vladimir Gakov
presenterade där en antologi med sovjetisk sf, kallad Ljusets vår, utgiven av
Delta. Antologin kom aldrig - och kunde inte komma ut - på ryska.
  Och "Vladimir Gakov", ja det var en pseudonym.
  Man kan undra varför.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ