[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Utländsk, historisk stockholmsdeckare

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 24 Oct 2012 16:50:57 +0000

Fick läsa Stockholm Octavo i somras för Bibliotekstjänst och fick ihop de här
cirka 150 orden om boken:
Den amerikanska författarinnan har bott åtta år i Sverige och hennes debutroman
är en sannskyldig hyllning till vår huvudstad. Hon framställer 1790-talets
Stockholm som en exotisk plats där mörka vinterkvällar och de fattigaste prång,
lyses upp av Gustav III:es politiska framsynthet och de starka banden till det
förrevolutionära Frankrike. Romanen är en blandning av de Laclos ?Farliga
förbindelser? och ?Da Vinci-koden?, fast koden här är den heliga geometrin som
kan utläsas i spelkort och den eleganta men hänsynslöst intrigerande adelsdamen
planerar en statskupp. Emil Larsson, en enkel statstjänsteman, historiens
jag-person, tror hans ?octavo? ska leda honom till ett gott parti, istället
drags han in i ett allt kusligare maktspel, där inte bara giftiga kommentarer
sprids med en skickligt styrd solfjädersvink. Engelmann ger en förtätad bild av
Bellmans Stockholm, atmosfärrikt med dofter och stank och mängder av spännande
detaljer. Det är litet av romantisk pusseldeckare och mycket rojalistiskt.
Minns inte om Bellman dyker upp, kanske som en bifigur i någon scen, men han
har ingen bärande roll tyvärr. Det är kanske lätt att gissa att Emil istället
för att få tag på en rik arvtagerska, som han tänkt sig, blir förälskad i en
fattig flickasom rymt hemifrån, för att inte bli bortgift med en otrevlig äldre
man. Romanens onda genius är en intrigerande adelsdam(liknande  Glen Cloose
rollfigur i Farliga förbindelser, filmen som byggerpå de Laclos roman med samma
namn) som planerar att giftmörda kungen. En av hennes många solfjädrar har
ihåliga "stödpinnar" som kan fyllas med lämpligt pulver. Ja, ganska spännande
fast jag är inte rojalist så jag retade mig på den delen av det hela.