[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Julstämning

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Dec 2012 12:32:37 +0000

> From: zenzat@xxxxxxxxx
>

> Instämmer. Det har gjorts flera operor på Gogols skröna. Mest känd är
> Rimsky-Korsakvos version. För 20 år sedan hade jag förmånen att se den
> uppförd på ENO. En härlig uppsättning, med häxor som flyger på kvastar,
> svartsmed som cyklar genom luften till St. Petersburg, etc. Jag skaffade
> musiken  på CD och en instudering där det sjungs på engelska av "Christmas
> Eve" som operan heter finns att beskåda i tolv avsnitt på
>
> http://www.youtube.com/watch?v=EMBcH3Ctttw

Fascinerande. Har aldrig varit på opera, det är litet avskräckande närman hör
att en del pågår i 4 - 5 timmar (Othello i Malmö var visst så långkan ha fel om
vilken opera det var, min dotter sa att hon och hennes sällskapgått efter två
eller tre akter iaf vilket innebar två timmar)Men jag föreställer mig också att
det kan vara en färgsprakande scenografikan vara fantastisk att se.När jag ser
teater "live" tycker jag alltid att det är mycket bättre än tvteater, även om
scenografin nu ofta är minimalistisk.
Undrar när eller om någon gör film av Kejsarinnans tofflor?..I 3D :)
Någon som sett the Hobbit förresten,vad tyckte ni?
Jag tyckte det var lite för mycket sjungande i början.Jag gillar inte musikaler.
/pia