[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Julens svåra val...

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 4 Dec 2014 02:38:31 +0100

From: "Ahrvid" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
> Det finns många systemfel med nuvarande system, som man kan kalla (och jag
> använder ibland ordet) "politokrati", dvs styrande av
> politiker. Underförstått: de >utgör en egen elit, med svag koppling till
> medborgarna - vart 4:e år får man rösta på ett begränsat
> antal färdiga "paket" efter korta kampanjer av ytligt >mumbojumbo, "paket"
> bestämda av några få 10 000 partimedlemmar, som
> egentligen toppstyrs av en partiledning på något 10-tal. Folk-styre, som
> ordet demo->krati betyder, ligger långt ifrån detta.

Demokrati är inte perfekt, men det här som skett är egentligen inte SÅ
märkvärdigt. SD har rätt att rösta på vilket alternativ de
vill. Det är så demokrati funkar. Man måste ha egen majoritet helt enkelt och
det har inte Löfven. Det här med praxis är egentligen
ett ganska konstigt resonemang. Vänsterpartiet som inte ens tillhör regeringen
har rätt att rösta på sossarnas budget, men SD skulle
då inte ha rätt att rösta på alliansens verkar man tycka. Det håller ju inte...

Det som skett är inte något systemfel utan ett "tankefel" hos vissa politiker
som inte verkar ha förstått spelreglerna. Diskuterade
det här på facebook och det strax efter Löfvens tveksamma politiska
manövrerande, och jag anade redan från början att det här inte
skulle fungera. Väljarna har gjort SD till tredje största parti och därmed gett
partiet så pass stor makt att det nästan inte går
att komma förbi dem. Man kan tycka vad man vill om SD men man måste förhålla
sig till verkligheten som den ser ut och den bistra
verkligheten är att SD hade mycket stor makt pga deras framgångar i valet.

Löfven viftade bort och nonchallerade det, och det straffade sig. Ska han
regera måste han förhålla sig till det starka mandat som
SD fått av väljarna.

Det här med blocköverskridande samarbete som det tjatas om som ett mantra från
de politiska experternas håll, det är inte så
realistiskt.

Ska alltså Löfven först låta Vänsterpartiet sätta dagordningen och sedan sätta
sig ned och i samma veva samarbeta med Moderaterna?
Jag tror inte på det. Lustigt nog höll ingen med mig i den där diskussionen.
Alla verkade tro på den blocköverskridanden lösningen,
men det tycks som om jag fick rätt i att det knappast fungerar.

Själv tror jag att situationen med stor sannolikhet blir likartad nästa val. Om
nu inte alliansen lyckas vinna förstås... Men vinner
de rödgröna igen och har SD som vågmästare är vi tillbaka på ruta ett.

/R