[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Förslag från Sam J

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 16 Aug 2012 19:28:07 +0000

Artikeln om Maria Sandel var ju intressant och aktuell. Det har ju i år, om jag
inte minns helt fel, bildats ett MariaSandel-sällskap.Där även män får vara med
_:) tror jag :). läste nyutgåvan av Droppar i folkhavet för några år sedan och
Sandels budskap till arbetarkvinnorna var att leva i celibat, så gott somvilket
hon själv verkar ha gjort? Levt ensam alltså utan man och barn blev det visst
inte heller.Om jag nu inte igen minns helt galet, fanns det två någorlunda
hedervärda manspersoner med i boken; Morsans son Ansgar, som är en
tämligenömklig figur kanske mer barn än riktig man, suput men snäll och helt
asexuell efter någon olycklig kärlekshistoria i ungdomen. Även ärkeskurkens
bror är en rekorderlig karl helt olik sin kriminelle bror och erbjuder bokens
huvudperson hjälp vilket hon stolt avvisar.Idealet som Sandel verkar visa upp i
denna bok är ett kvinnokollektiv byggt på vänskap och hårt arbete, sex kan man
klara sig utan.med tanke på dåtidens höga barnadödlighet, den utbredda
dryckenskapen bland fr a männen och bristen på preventivmedel kanman förstå att
en värld utan män kunde te sig som en utopi- för utfattiga och kanske
misshandlade kvinnor.
/pia