[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Nick Boströms "simuleringsargument"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 26 Dec 2012 00:58:07 +0100

Den 25 december 2012 23:21 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Om jag får göra en personlig kommentar till detta (utifrån en något rostig
> men ändock filosofihjärna; läste filosofi under flera år på 80-talet) är jag
> inte alls säker på att en av teserna 1, 2, 3 "måste" vara sann.

Jag avfärdade Nick Boström som en pseudofilosof för snart 10 år sedan,
och jag tycker fortfarande inte att detta är värt någon seriös
diskussion. Bara att han hävdar att något av de tre alternativen
"måste" vara sant, trots att det bara är antaganden och inte bygger på
vetenskapliga eller ens matematiska faktum, visar att han är ute på
hal is. Hans originaluppsats ger ett imponerande intryck med sina
matematiska formler och uträkningar, men det är också ett klassiskt
grepp bland dem som vill ge sken av att tyckande och tro är objektiv
vetenskap.

>   En annan invändning är att även om vi kunde simulera en verklighet, tycks
> verkligheten ha en rad egenskaper som gör en simulering extremt svår, kanske
> rent av omöjlig. Jag tänker på saker som Heisenbergs osäkerhetsrelation
> (enkelt uttryckt: på mikronivå finns äkta slump), kaosteori (enkelt uttryckt:
> saker kan vara formellt beräkningsbara men ändå gå mot oändlig komplexitet)
> och Gödels ofullständighetstes (enkelt uttryckt: ett formellt system kan inte
> samtidigt vara fullständigt och motsägelsefritt).

Boström hävdar tvärtom att eftersom alla komplexa fenomen vi känner
till i universum kan förklaras ut betydligt enklare naturlagar, är det
ett starkt tecken på att vi lever i en datorsimulering (vilket inte är
en logisk slutsats överhuvudtaget). Här är ett av hans uttalanden i
den stilen (http://www.transcend.ws/?page_id=1877): "We do know the
laws governing the natural world are simple. We can write them down in
simple equations. We can program computers to simulate them and from
great simplicity we derive great complexity."

Hur som helst borde man väl kunna komma förbi datorernas oförmåga att
handskas med äkta slump genom att förutsätta att vi lever i en
kvantdator.

/ Rickard