[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Mina förutsägelser för 2012

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Dec 2011 00:06:36 +0100

Torbjörn W:
>2011 var ett dramatiskt år. Frågan är om 2012 kommer att matcha detta?
  Tja, det var mycket som var på G 2011...

 >Jag bloggar om mina förutsägelser för det kommande året:
>http://infallsvinkel.se/2011/12/det-blir-ett-dramatiskt-2012/
> Det är nog minst två av dessa profetior som jag seriöst tror kommer att
infrias.
  Hör denna till de två?

"Wikileaks publicerar en algoritm som kan användas för att faktorisera vilka
primtal som helst. Över en natt blir kryptering meningslös. Världen blir aldrig
riktigt densamma igen, men den går inte under utan snarare över. "

Nu är det dock inte så att en snabb metod för primtalsfaktorering skulle hindra
kryptering. Det finns *flera* (enl uppgift ganska många) s k oändliga
fallucke-algoritmer för kryptering. Primtalsfaktorering är bara en, och var och
en kräver separata lösningar. Om förutsägelsen skulle gå in, bleve iofs alla
gamla krypteringar sårbara, men de som behöver kryptering skulle relativt
snabbt kunna gå över till andra algoritmer. Stark kryptering skulle fortsätta
fungera för ny kommunikation, med nya algoritmer. Dessutom jobbar man på s k
kvantkryptering som inte ens kan avlyssnas.
  En del beklagar att kryptering gör att makthavare kan hålla obehagligheter
hemliga. Å andra sidan kan det också skydda medborgare mot makthavare!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)