[SKRIVA] Re: [SKRIVA] KF Media storsatsar på läsplattor

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Sep 2011 12:04:35 +0200

From: anna.h.svensson@xxxxxxxxx
> Känns inte läsplattor som ett ganska uppenbart sätt att skapa ett behov hos
> konsumenten av en totalt onödig pryl? En bok är TEXT och bara man anpassar
> formatet på rätt sätt så kan en bok läsas i varenda telefon, minidator,
> laptop, stationär, surfplatta och allt annat... jag ser helt enkelt inget
> behov av en dyr elektronisk pryl vars främsta uppgift är att visa upp text -
> en oerhört grundläggande funktion som alla andra prylar redan klarar med
> bravur.
  Jag menar att mobiler, surfplattor och E-bokläsare kommer att växa ihop, med
alla funktionerna i en. Vi ser det redan. Det finns surfplattor man kan ringa
med, och E-bokläsare man kan surfa med. På min lilla billiga 3G-mobil kan jag
läsa E-böcker - det enda hindret är att skärmen är för liten och att
batteritiden känns kort om man är relativt aktiv med att göra saker på luren.
Där har E-bokläsare en stor fördel, då tekniken med "elektroniskt bläck" kan ge
drifttider på 100-tals timmar. Dessutom börjar det komma E-bläck i färg (man
donar med flerfärgade "bläckkulor"; nackdelen är att E-bläck har lång
responstid, så E-bokläsare som man surfar med får svårt att visa video.)
  Själv tänkte jag skaffa någon E-bokläsare om ett tag då priset gått ned litet
mer. Men den skall ha inbyggd WiFi och iaf en enkel browser.
  E-böcker kommer inte att förändra världen över natten. Men de kommer att
påverka bokbranschen, långsamt men säkert - snabbare än kritiker fruktar,
långsammare än entusiaster hoppas.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)