[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Julens svåra val...

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 05 Dec 2014 17:26:48 +0100

---- On Wed, 03 Dec 2014 23:25:40 +0100 Ahrvid  wrote ----
>  Det finns många systemfel med nuvarande system, som man
> kan kalla (och jag använder ibland ordet) "politokrati", dvs
> styrande av politiker. Underförstått: de utgör en egen elit,
> med svag koppling till medborgarna - vart 4:e år får man rösta
> på ett begränsat antal färdiga "paket" efter korta kampanjer av
> ytligt mumbojumbo, "paket" bestämda av några få 10 000
> partimedlemmar, som egentligen toppstyrs av en partiledning
> på något 10-tal. Folk-styre, som ordet demo-krati betyder,
> ligger långt ifrån detta.

Oavsett om man håller med dig eller inte i detta, är det ett uppenbart
systemfel när ett litet parti på knappt 13% får sådant avgörande inflytande.
Man kan alltid hävda retoriskt att SD minsann är tredje största parti, men
faktum är att den förkrossande majoriteten på 87% i riksdagen inte sympatiserar
med dem. Och eftersom vi har represenativ demokrati har Sveriges
röstberättigade givit riksdagen mandat att inte samarbeta med SD, eftersom det
var det man gick till val på.

Min egen radikala uppfattning är att ideologier är mer till skada än nytta,
egentligen inte behövs eftersom det går utmärkt att identifiera och finna
lösningar på samhällsproblem utan att bekänna sig till ideologi, och att
partisystemet därför borde ersättas med något som närmar sig direktdemokrati.
Istället för att rösta på partier skulle man t.ex. kunna rösta fram
representanter (eller grupper av representanter) för varje ministerpost, som
sedan dels verkar för den politik de står för och dels verkar för att jämka
samman detta med övriga ministerposters politik.

Jag har skrivit om detta tidigare på listan, och jag trodde att idén --
tillsammans md uppfattningen att partipolitik uppmuntrar människors destruktiva
och fördummande gruppmentalitet -- var hyfsat originell. Det är den
fortfarande, men en snarlik idé förespråkades redan 1943 av Simone Weil och
uppmärksammades 25 okt i SvD Under Strecket:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/partierna-hindrar-oss-fran-att-tanka-sjalva_4042801.svd
 Nåväl, det är lika svårt att uppfinna TV:n en andra gång, och detta innebär
att jag är minst lika smart som en Simone Weil. Så det så.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).