[SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Boken är uppfattad och recensionen skall verkställas, sir!"

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Sep 2008 12:58:38 +0200 (CEST)

Från: anders.lindberg@xxxxxxxxxxxxxx
>Då såg du nog fel. Jag fick första postningen i min mailbrevlåda. Det här
vara andra >postningen.
  OK, ledsen för dubbelpostning!

>Jan Guillou kan nog inte förlåta att han utsattes för justitiemord
> av bl a Säpo på 70-talet och åkte dit för "spioneri" för att han avslöjat
IB.
> Sedan dess är nog Säpo för alltid idioter för honom.
  Och han kan nog inte heller förlåta att han blir trakasserad i tullen
varenda gång han skall till USA.
  Den saken beror nog ytterst på IB-historien på 70-talet. (Och jag håller med
om att det var ett justitiemord, minst sagt!) Amerikanska passkontrollers
datorsystem har nog noteringar kring Guillou som säger "f d spion" och möjligen
också "bråkig typ". Då är det ganska givet att han kollas extra om han skall in
i landet, förhörs, kanske t o m kroppsvisiteras. Att hela IB-historien var ett
övergrepp från svenska politikers sida och att Guillou var oskyldig och gjorde
sin journalistiska plikt, är mer av finlir - det kan man inte förvänta sig att
amerikanska datorsystem skall kunna hålla reda på.
  Så han får nog leva med det. Följden blir dock ett pavlovsk USA-hat. Jag
kallar det så därför att vissa debattörer såsom Pavlovs hundar när de hörde en
klocka, börjar skälla så fort de hör ordet "USA".

större främjare av terrorister. Saudi-Arabien styrs nästan enväldigt av en
kungafamilj, i vars intresse det snarast är att ha lugn och ro och låta
oljepengarna strömma in. Att stödja terrorism är minst av allt ägnat att skapa
lugn och ro. Att de stödjer byggandet av moskéer och religiösa skolor är en
annan sak. Det har vi i "väst" också gjort (i kristet namn) genom s k
missionsverksamhet.<<
  Saudi-Arabien är nog inte vidare upplyst och trevligt.
  Men terroriststöd tror jag inte på, utom från enskilda personer, utan
regimens stöd. Usama bL var ju saudier, t ex (men han fråntogs sitt saudiska
medborgarskap pga sin verksamhet).