[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Assange söker asyl i Ecuador

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 21 Jun 2012 18:20:37 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  (Det är jobbigt att försöka se vad som är dina kommentarer utan ordentlig
citatmarkering, t ex med > i kanten eller >> och << runtomkring.)

>Det är en konspirationsteori att
omdefiniera feminism till något ondskefullt.
  "Ondskefullt" är ett närmast bibliskt begrepp. Måste religionen (eller vad
den är) feminism nödvändigtvis hålla sig med religiösa begrepp? Jag tycker det
räcker med att konstatera att en viss lära är *skadlig* (= gör världen sämre,
minskar människors frihet och välbefinnande, osv; jag kan om så önskas senare
komma tillbaka till varför denna biologiförnekande, arvskollektivpropagerande
grupptänkideologi är skadlig).

> Halshuggs och stenas män i
dag i Sverige? Finns det någon "feminsit" som arbetar för att det
>ska
bli så i framtiden? Har någon hört något sådant?
  Stenande...återigen från Bibeln! Finns ingen ände på religiositeten hos
feminismen?
  Menar du på fullt allvar att kritiken mot feminism går ut på att den
förespråkar stening?
  En ideologi kan vara mycket skadlig på en rad sätt, utan att stening ingår.
När jag talar om överdrifter är det just den här typen av slängar: kritiker
skulle, hävdas det, anklaga feminismen för att förespråka stening!

> Men det finns också
hemligstämplade dokument i vårt land när det handlar om rikets sk
säkerhet.
> Det finns också förmodar sekretessbelagt material inom företag
 och myndigheter. Är det icke slikt
> material som Wikileaks läckt? Om
USA.s militär menar jag.
  Det finns förvisso material som faller under sekretess i Sverige också.
Poängen med svensk grundlagsfäst offentlighetsprincip är dock att den är
GRUNDREGELN. Allt är offentligt, såvida inte SÄRSKILD prövning och SÄRSKILT
starka skäl finns för att det skall falla under någon noga definierad regel i
sekretesslagen (som f ö bara är vanlig lag, av lägre grad än grundlag).
  Jag menar f ö inte att Wikileaks är identisk med svensk offentlighetsprincip,
men det finns vissa gemensamma grundtankar.

>konspirationsterier igen,
jag ser då att det stått i tidningar att han är "Misstänkt".
  Inte står det direkt framträdande i rubriker. Där blir det "våldtäkt",
"sexanklagad" osv. Männisors medvetande fungerar så att det lilla ordet
"misstänkt" som står längre in i artikeln lätt faller bort. INTRYCKET som
sprids är att han är en vertiabel våldstäktman, för två sexakter under
parternas medgivande. (Försöket att omdefiniera begreppet "våldtäkt" handlar om
att vad som utgör medgivande skall omformas - till något som kritiker kallar
utltimativt krav på samlagskontrakt. TV-mannen Olle Andersson konstaterar på
Newsmill att i så fall skulle ha fällas för våldtäkt på sin fru.)

>Och
eftersom jag inte var med i det rum eller var detta nu ägde rum, utomhus
 kanske så VET jag
> inte om hr Assange använt sig av någon sorts våld,
fysiskt eller psykiskt.
  Fast mycket av de faktiska omständigheterna har redan framgått av allt
material som läckt. Därmed VET vi, kanske inte allt men mycket.

> Vad jag däremot kan se är hur Assanges fanbas
bedriver hets mot kvinnorna
  Jag ger blanka fanken i Assanges "fanbas" (som är mest utländsk). Däremot
bryr jag mig en hel del om att Claes Borgström inte skall få pervertera
begreppet "våldtäkt" (och den frågan tror jag Assanges utländska fans är till
stor del omedvetna om).

> hans
asylsökande, tramsigt. Och betyder detta att hans fans förlorar de pengar de
samlat in till hans borgen?
  Jo, där har du en poäng. Jag tycker att det verkar konstigt att han trampar
in på Ecuadors ambassad.

> Jag tror inte de här kvinnorna får
en rättvis rättegång
  Jag tror inte ens kvinnorna är drivande, eventuellt ens vill ha en rättegång.
Av händelseförloppet framgår att de fick övertalas till att göra en anmälan av
en viss fem-aktivistisk polis och när de motvilligt gjort det faller det
utanför deras beslut, då åklagaren kan driva saken själv. Från början handlade
det enbart om att de var oroliga för att ha fått AIDS - om än sexet varit
frivilligt - och uppsökte polisen bara för rådgivning om de kunde få Assange
till en AIDS-test.  Därefter togs det hela över och från deras händer. De
presumtiva "offrens" faktiska inställning är okänd.
  När Claes Borgström uttalar sig (och jag har försökt följa allt han sagt)
säger han aldrig eller mycket sällan något som uttrycker att han har haft
kontakt med kvinnorna eller återger deras inställning! (Han säger allmänna
saker som "Ja, det är naturligtvis bekymmersamt för målsäganden" - aldrig "Min
klient SÄGER att...".)

> de
är dömda på förhand och har kallats lögnare och ännu värre saker.
  Jag vore mycket nyfiken på att få veta mer om klienternas engagemang i saken!
Jag får intrycket att de drivs av aktivistisk åklagare och förre DO Borgström
på egen agenda. Det är DESSA som må vara lögnare.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)