[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ang "jordens undergång"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 21 Dec 2012 21:59:22 +0100

rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag är personligen mycket tveksam till Nick Boström. Det är ett
> exempel på en akademiker som till sista droppen utnyttjar sin
> akademiska titel till att göra spektakulära utspel i massmedia.
  Mig veterligt gör Nick Boström själv inga (eller i så fall få) utspel i
massmedia. Däremot har han ibland idéer som *andra* i massmedia skriver om. (I
en snabbkoll i Googles nyhetssökning hittar jag iaf inga artiklar av Boström
själv. Hans output är till smala filosofitidskrifter.)
  Detta i slående motsats till t ex Torbjörn Tännsjö som - får man intryck av -
praktiskt taget varje vecka har någon jättestor, inte sällan nipprig, artikel
på DN-Debatt eller liknande ställen. Där har vi en utspelsjunkie. Boströms
idéer verkar andra gilla att skriva om, däremot.

> För ett decennium sedan blev han allmänt omskriven genom att lansera
> teorin att vi människor lever i en datorsimulering
  Jag undrar om du inte feltolkar många filosofers gängse attityd: man framför
gärna nya idéer som tankeexperiment, Gedankenexperiment som tyskarna säger.
Boström skrev om den tanken i Philosophical Quarterly 2003 (men inte på
DN-Debatt...), men huruvida han verkligen själv TROR på idén eller ej är det
bäst att låta vara osagt.
  Det är brukligt att kasta fram idéer för att idén i sig är spännande, ungefär
som sf-författare kan skriva en roman byggd på någon spännande premiss, utan
att iofs hävda att boken vore dokumentär eller ens utan att författaren
förespråkar premissens genomförande.

> Men denna sällsynta optimism beror på att han också är en av de
> främsta förespråkarna för den sektliknande rörelsen transhumanisterna
> (som dyrkar vetenskaplig utveckling och förespråkar mänsklighetens
> frälsning genom eugenik -- d.v.s. rashygien -- men där den fraktion
> inom rörelsen som Boström tillhör, anser att framtiden ligger i att
> mänskligheten uppgår i cyberrymden).
  Nja. Transhumanismen är en mångfacetterad riktning som leker med tankar på
att ta människan bortom våra nuvarande begränsningar (därav "trans-"), t ex att
koppla ihop människa och maskin, att förlänga livet, att kunna koppla in nya
sinnen, att klona fram nya människor, och saker i den stilen. (Om det skulle
finnas s k eugeniker någonstans där lär det vara i någon mindre, obetydlig vrå
av transhumanismen; däremot verkar nipperpellen Tännsjö stundom luta åt euenik!)
  Som sagt är jag inte säker på att Boström förespråkar "uppgående i
cyberrymden" (vad det nu är - det kan vara allt från att bara ha mer Internet
till att ladda upp personligheter i en dator), men i allmänhet verkar
transhumanister vara positiva till vetenskapliga och tekniska möjligheter i
relation till människan.
  Jag är själv, som kanske framgår, positiv till vetenskap och teknik i
allmänhet. Vi bör ha fler balla uppfinningar! Mer och bättre Internet. Vi skall
satsa på rymdforskning. Ungarna bör lära sig mer naturvetenskap och matematik i
skolan. Teknikmagasinets katalog är mycket roligare än Ellos' (undantaget att
de snott namnet från en viss, äldre tidning...). Osv. Men jag har inte funderat
på i vad mån det anknyter till transhumanism - men skulle det vara så att en
del av den rörelsens idéer sammanfaller med mina, så för all del!

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)