[SKRIVA] Re: Rec: Jules Vernes underbara resor/U Asplund

  • From: "Bertil Falk" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Aug 2010 19:22:02 +0200

Nåja,
Nu är väl Jules Vernes liv inte alls lika intressant och viktigt som hans
verk.
Hans liv tillhör mera Hänt-i-veckan genren.
Men det är naturligtvis bra att Peter Harold tar upp tråden och spinner
vidare och fyller luckorna.
Det är så all forskning går till och i framtiden kommer någon säkert att ta
upp Harolds tråd och spinna vidare.
Jag har nu suttit två somrar (fyra månader) på UB i Lund och börjar att
förstå vilket enormt arbete Asplund och Dag Hedman
och Sam J Lundwall och andra har lagt ned på kartläggning till
bibliografier.
Sådan kartläggning utgör själva basen för fortsatt meningsfull forskning.
Vet man inte att texter finns och vet man inte heller var de finns kan man
inte leta upp dem.
Det var nog inte Asplunds avsikt att särskilt leta efter det som du var
nyfiken på, Ahrvid.
Hade han gjort det hade någon annan klagat på att han inte ägnat sig åt det
som  denne annan
var nyfiken på. Asplunds bok har fyllt sin funktion och när den kom var den
en stor tillgång.
Jag använder den fortfarande
Den står bland andra referensböcker, böcker som kompletterar varandra.
Harolds bok blir nog ett bra tillskott.
Du kan ju tipsa Harold om Kamraten
Bertil