[SKRIVA] Ranelid Vs Lugn

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 May 2011 14:04:18 +0200

Ranelid drar till storms mot SVenska Akademien igen. Han kalla det "den största
litterära akandalen i Efterkrigssverige" att akademiledamoten Kristina Lund i
Nationalencyclopedin står uppskriven för en roman från 1993 som aldrig  kom ut:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12990404.ab

"Nu anklagar han ledamoten Kristina Lugn för att ljuga om en roman hon aldrig
skrivit.
– Det är ytterst allvarligt, säger han. ...
I slutet av stycket om författarkollegan Kristina Lugn står att hennes första
roman ”Du lilla solsken” utkom 1993.
Problemet är att en sådan titel inte existerar. ...
– Jag vill egentligen inte ens kommentera det här (säger Lugn). Jag har inget
otalt med honom. Han kallar det en litterär skandal, men det kan det ju inte
vara när boken inte ens är skriven, säger hon.
Däremot stämmer det att hon skriver på en roman, som heter just ”Du lilla
solsken”.
– Jag skrev på den redan då, 1993. Jag lovade förlaget att den skulle bli klar
och de publicerade den i sin katalog för kommande böcker. Det är antagligen
därifrån NE fått uppgiften. Men jag har inte fått möjlighet att korrekturläsa
något manus från dem.
Boken "Du lilla solsken" beräknas vara klar inom två år, enligt Kristina Lugn.
Något Björn Ranelid ser mycket fram emot:
– Jag törstar och längtar."

Man kan väl konstatera att i de litterära skandalernas värld är Ranelid inte
Lugn.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----