[SKRIVA] Plinga, urverk, plinga

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 31 Dec 2009 18:31:00 +0100

Jag fick en oväntad kommunikation från vår vän Comet-Johan Bensin jr. Han hade
tagit upp Alfred Tennyson - "den kände tennisspelande poeten" enligt CJBjr - på
skärmen, dikten som handlar om en cykelfärd ("Ringklocka, ring"). Han hade
kilat iväg en stund för att skaffa litet inspiration (men det var slut på den
varan i den lokala närbutiken).
  "Men jag måste ha råkat trycka på ordbehandlarens synonymfunktion", säger
han. "När jag kom tillbaka var texten helt förändrat. Nedan det jag fann. Inte
för att det rimmar. Det minsta."
  Och jag delar härmed med mig av detta mästerverk (?) som Janne M i något
annan version om några timmar kommer att deklamera från toppen av Skansen och
djupet av sin stämma:

Plinga, urverk, plinga i stränga sistadecemberobekväma arbetstiden
mot universums auroraflammor och terrängens nederbörd;
den pensionerade tolvmånadersperioden placerar sig vertikalt för att kola
vippen...
Plinga religiösa oljud över jordyta och H2O.

Plinga in det senaste och plinga ut det annodazumala
i tidsperiodens inledande, darrande 60 sekunder.
Plinga osanningens kraft från politiska streck ut,
och plinga in korrekthetens till oss som drumlar.

Plinga våra kognitiva processer ur tråkighetens fängelser,
och plinga tröst till Tiger Woods anseendes tuttar.
Plinga ut ogillandet mellan välsituerad och övre lemmar
och plinga kramkalas till världens alla stammar.

Plinga ut vad bödelsattribuerat är på upphällningen
och historieskildringar av delon och reclaim the city.
Plinga in en mer förfinad, en mindre vertikalt begränsad tillvaro
med mer utilitaristiska konsekvensbedömningar, och icke-byråkratiska paragrafer.

Plinga ut Let's Dance, Idol och Robinson,
och plinga den globala nedkylningen till normala värden.
Plinga ut till censur skaldestyckets vägtutande,
men plinga till poetpumpen kreativt lyse.

Plinga ut den självuppskattning, som enbart inkasserar misstankor,
förolämpningens konspiration, avundsjukans bakhåll.
Plinga in det riktiga på det gamla bilmärkets väg
och ring till vinst homo sapiens flaggor.

Plinga, urverk, plinga... Och århundradets svininfluensa retirerar;
det blir gryning, stammen går kraftfullt fram!
Plinga ut, plinga ut de deci-myriadiska fighternas period,
plinga in det land som haft fred drygt fem gånger Sverige!

Plinga in den tid då spökena släpps lös
ur egoismens inbundna snören.
Plinga svagljusets mörkerspår bort ur alla nationer;
plinga honom in, den väntande Runar Sögaard-idolen

Originalet finns här, för den som vill jämföra:
http://sv.wikisource.org/wiki/Ny%C3%A5rsklockan

--Ahrvid
  förmedlande ännu ett mästerverk av Comet-Johan Bensin jr

Lagra alla dina foton på Skydrive. Det är enkelt och säkert!
http://www.skydrive.live.com-----