[SKRIVA] Paralleller min novell och Kebnekaisekraschen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Mar 2012 19:09:51 +0100

                                        Jag kom att tänka på att mitt bidrag i
Vildsint Skymningslandet har
 paralleller med den olycksaliga Hercules-kraschen mot Kebnekaise. Fast
min novell "Fallande termometer" skrevs i första utkast för ett par (och
 var klar för ett) år sedan. En engelsk version av novellen finns på:

http://www.planetarystories.com/thermometer.htm

Så vad är parallellerna?

   * Två flygplanskrascher.

   * Bägge planen har flugit i Lappland (men i min novell sker kraschen
söderut, på inflygning mot Arlanda).

  * Svårt oväder spelar stor roll i bägge fall.

  * Relativt få omkomna (5 resp 4).

  * Stor spridning av vrakrester.

  * Komplicerad utredning.

  * Någon intrikat teknisk detalj är olycksorsak.

  För Hercules-planet vet vi ännu inte orsak, men tekniska problem är en
 bra gissning. Besättningen var så erfaren att man inte borde ha flugit
som man gjorde. Navigationsutrustningen kan ha visat fel, man kan ha
fått plötsligt bortfall av lyftkraft (isbildning? motorbortfall?).

  Kolla in min novell! Parallellerna är förstås inte 100-procentiga, men
verklighet och novell ligger inom samma härad...

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)