[SKRIVA] Re: PP-Amelia varnar om integriteten

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 May 2013 18:34:47 +0200

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
>  Situationen är betydligt mer komplicerad än så. Ovan anförda "hot" är
> huvudsakligen inte mot vissa marknader, utan mot ett
> begränsat antal stora aktörer som har immaterial-oligopol. Oligopol är inget
> eftersträvansvärt tillstånd i en marknadsekonomi! Med
> mindre strikt immaterialrätt ökar konkurrensen och >marknaden fungerar bättre.

Många renodlade liberaler skulle inte hålla med dig och de håller förresten
inte med dig (det vet jag). De värnar om företagarna och
företagandet och det ekonomiska välstånd som de tror kommer att följa med detta
EKONOMISKA system. Att släppa fältet fritt för
"varumärkesintrång" kan vara ett direkt hot mot själva kärnan i dessa
tankebyggnader, och leda till ekonomisk oro och tillbakagång.
Det är något som en vänstermänniska bara skulle rycka på axlarna åt, men det
gör inte högern. För dem är det blodigt allvar.

>  Till det (om vi nu talar upphovsrätt) bör föras en analys av vad det
> egentligen är för marknad: det är säljande av abstraktioner,
> idéer, informationsmängder. Det är inte "varor" i egentlig mening. Det är
> tilldelade rättigheter, rättigheter som tilldelats av en
> stats lagstiftare under begränsad tid.

Många företag lever på dessa rättigheter...

>  Det finns en hel del "riktiga" liberaler som är rätt anarkistiska också.

Utopiska liberaler skulle jag nog kalla dessa. D v s de som vill plocka
russinen ur den liberala kakan eller är fast i en slags
idealbild av liberalismen, som de mer kunniga liberalerna inser inte
överensstämmer med verkligheten.

>  Det har jag. Förra valet var jag på en del av PPs valmöten. Och det är bara
> att läsa en del av förslagen på
> http://breddning.piratpartiet.se/ - och det är tråkigt, för man riskerar att
> skrämma bort halva väljarkåren.

Jag ser inga vänsterförslag där. Inte ett enda. Men jag läste rätt snabbt. Det
där är inget som Jonas Sjöstedt skulle "glädjas åt"
att läsa kan jag se genom att läsa rubrikerna i varje fall.

>  Det är OERHÖRT effektivt att gå fram som ett smalfrågeparti!

Nej. Piratpartiet gjorde ett fiaskoartat valresultat förra gången. Åtminstone
med tanke på de förväntningar som fanns.

Om det vore så effektivt så skulle de fått åtminstone små framgångar, men
framgångarna uteblev. De kom in i EU-parlamentet
genom att rida på det starka EU-motstånd som finns i Sverige, men det räcker
inte för att komma in i riksdagen.

>  Centern vann val på 70-talet på kärnkraften.

Av många andra frågor...

>  Moderaterna har vunnit val på jobbskatteavdrag.

Av många andra frågor... De vann främst genom att närma sig mitten och använda
en mildare retorik än tidigare.
De är också mer pragmatiska och mindre enkelspåriga. Att bara ropa "sänk
skatten" som ett mantra om och om igen
fungerade ju uppenbarligen inte...

>  KD har vunnit framgång på kristen image (och nu ligger man risigt till för
> att man försökt tona ned det).

KD är ett brett parti.

>  Miljöpartiet har nått sina framgångar på att
> vi-räddar-sälar-och-käkar-biodynamiska-morötter.

Miljöpartiet är också ett brett parti.

>  Sverige-"demokraterna" når sina framgångar på att hata invandrare.

Snarare på nationalism och missnöjesröster. Nationalismen är en tämligen bred
kraft som spänner över det mesta.

>  Osv. PP skulle få störst framgång genom att gå fram på att Vi Värnar Nätets
> Frihet. En väljare idag tror jag tänker i två steg:
> 1) Först vilken planhalva man vill gynna, och 2) sedan vilket parti på den
> planhalvan som står ut i någon profilfråga.

Det där har de ju redan försökt med under rätt lång tid och det har inte gett
några resultat. Då måste de försöka något nytt. Jag
tror de gör helt rätt vare sig de väljer vänstern eller högern. Något måste de
göra. Annars har de ingen chans.

/R