[SKRIVA] Osorterat om Eurocon

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 20 Jun 2011 18:44:47 +0200

Jag skall inte skriva någon "formell" kongressrapport från Eurocon. Jag orkar
inte och förresten har folk mitt twitterflöde där mycket av vad som timade står
att finna. Istället här några osorterade tankar om Eurocon 2011.
  På ett par utländska listor där jag skrev litet om conen, utnämnde jag
Eurocon 2011 till den *bästa svenska sf-kongressen någonsin*. Och det står jag
för. Jag tror t o m en och annan kanske håller med?
  Kommittén har lagt ned sin själ i kongressen och förmodligen arbetat som
filtiga små myror.  Och de skall vara stolta över att resultatet blev så bra.
Det är en klassisk kongress som man kommer att prata om i decennier. Ett antal
personer, Carolina, Tomas och alla andra i kommittén (ingen nämnd, ingen glömd
- du och jag och John-Henri och vi allihopa, dvs vi som kan det här med
coner...OBS! en gammal fannisk fras) kan sträcka på sig och känna hur egoboon
strömmar in i stora mängder. Antagligen ligger kommittén nu i koma i ett par
veckor.
  Man trodde nästan inte att det var möjligt: en riktigt stor, välarrangerad
väldigt internationell sf-kongress i gamla Stockholm. Fantastiskt. Jag
uppskattade själv det internationella inslaget (jag tror det blev delegater
från 34-35 länder till slut, bl a tillkom Kanada, Nya Zeeland, Mexiko,
Filippinerna/Peru - Tanya svarade för det) och naturligtvis missade jag det
mesta av programmet, utan satt och snackade med alla trevliga besökare. Öhl för
25 kr var bara en av hundratals små detaljer som bidrog till en fin helhet!
(Men jag lyckades bara få litet mer än vanligt under västen sent på
lördagkvällen, den stora biddingfesten och rysk vodka...fast jag tog mig hem.
Samma kväll hade ett förlag en releasefest, men det fick jag iaf efter moget
övervägande skippa. Biddingfesten fick räcka.)
  Själv hade jag faktiskt mycket att förbereda och dona med inför Eurocon! Ett
par fanzines (SFJ, och Six Stories med några engelska noveller av mig) och en
massa infolappar (får se nu: Novelltävlingen, Estcon, Baltcon,
Engholm/Lönnerstrand-böckerna). Dessutom en panel (ca 20 i publiken trots att
den gick väldigt tidigt), en massa korrespondens och det här med Twitter. Jag
drog igång mitt twittrande ungefär en vecka innan för att få tid att skaffa
Followers och lära mig hur det funkar. Twittrandet gick riktigt bra. Min lilla
twittermobil funkade som tänkt (och med den kunde jag också plåta en del).
  Några höjdpunkter:
  Anders Palm kom förbi och drog med mig och några finska fans på lunch. Mycket
trevligt. Både jag och Anders är gamla finlandsfans. Bl a var ordf för
sommarens Finncon, Kathleen, med och det är ju en värdefull kontakt. Ang den
stora finska delegationen tyckte jag dock det var synd att Ben Roimola inte dök
upp. (Ben! Du missade verkligen något!) Jag paratade mycket med t ex britterna,
rumänerna, finnarna, ryssarna, ukrainarna, t o m den isländske fanen,
fransmännen, belgarna, normännen, danskarna, portugisen, osv osv. Imants från
Lettland nästan överföll mig i kramkalas redan på uppvärmningspuben. Han såg ut
att vara ganska packad redan då, men det intressanta är att han ändock inte
blev mer packad utan höll sig ganska civil. Michael Pargman som crashspace
coordinator skall förresten ha en eloge för att han såg till att fixa en del
övernattningsproblem.
  En annan höjdpunkt var att Sam J Lundwall dök upp, litet grand kanske som en
"royalty", så där en stund. Hann växla en hel del ord med honom, och vad det nu
än hette priset han fick från Euroconen var det förstås välförtjänt.
Diskuterade f ö en hel del med dottern Karin. Litet intressant är det att Sam J
fick pris på kongressen där John-Henri Holmberg var hedersgäst. Men JHH har
inget att beklaga. Att vara GoH på en så pass fin kongress som Eurocon 2011 är
en fin fjäder i hatten det också. Och förresten var ju han arrangör för den
numera *näst* största conen, Scancon 76 (jag tror inte han beklagar att dess ca
475 deltagare nu slogs; det var på tiden - Eurocon hade alltså 750+ deltagare,
för den som råkat missa det).
  Vad mer? Många intressanta personer träffade jag nu för första gången. Bl a
tycker jag en viss Fredrik G ("FG" kallad) var en riktigt kul typ. A born
storyteller. Men när det gäller nya, intressanta kontakter kan man dra till med
en annan klassisk fras: Det finns mycket.
  En intressant episod: precis innan stängning gick Tomas Cronholm och delade
ut överbliven mat (pizzabitar). En viss person såg till att fylla väskan.
Anders Holmström blev kanske sur på mig för att jag tog fyra chipspåsar ("En
räcker!") men jag hade redan hunnit stoppa ned dem i en plastpåse. Förresten
behöver en gammal sf-fan litet näring. Fick litet böcker, bl a av Pebbles, FG
och Lennart Svensson (och jag lovade dem att jag skall se till att de får
antologin Vildsint Skymningslandet, där jag är med - den hann tyvärr inte bli
klar till Eurocon). Jag har inte hunnit se min novell i Nya Åland än (det är
samma som finns på engelska sist i Six Stories).
  Kul att snacka med Börje Crona. Vi tävlade om att skriva kortast möjliga
novell. Börje författade en på noll tecken, men jag tror jag knäckte Börje med
denna novell (ungefär - och titeln räknas inte), titel: "The shortest short
story possible - A Muder Mystery". Text: "Minus one character". Det går inte
att skriva kortare än MINUS ett tecken (character, vilket ju också betyder
berättelseperson). Jag kanske skickar in den till Ellery Queen's Mystery
Magazine...
  Vädret var tyvärr föga optimalt. Regnade en hel del (turligt nog var det sol
på lördagen, och det brukar vara den viktigaste dagen). Jag har inte hunnit
kolla helgens alla tidningar än, men tyvärr verkar det ha varit ganska dåligt
med mediabevakningen - med ett undantag. UR var där och spelade in fredagen och
en rad föredrag, paneler osv lär gå att beskåda i september (förmodligen även
via nätet också).
  DN hade iofs en stor men *extremt tramsig* artikel som verkade ha fått för
sig att denna litterära kongress handlade om spel, film, leksaker och svindyra
autografer. Den där personen J Isberg som envisas med sin "Scandinavian Sci-Fi
Toy....etc Convention" har lyckats sprida helt fel uppfattning vad sf-genren
handlar om. Har kanske missat en och annan artikel, men jag fick uppfattningen
att mediabevakningen var mager - och det är ju synd när man fixat till en så
bra kongress! (Wolf v W satt i ett hörn och hyllade undertecknad för
presskontakteriet, som jag skötte, under Nasacon 2000. Och om jag får säga det
själv gick det riktigt bra. Den conen var litet mindre - blev dock större än
väntat! - men fick ett par TV-soffor, halvdussinet radioinslag, en lång rad
artiklar, osv. Samtidigt skall man ha litet tur med media. Det gäller att hitta
rätt vinklingar och använda litet specialtrick.)
  Hm, finns något mer att säga? Mina noteringar är som sagt osorterade. Det här
är väl inte mycket till kongressrapport  - det är inte meningen heller - och
huvudet är en smula tungt.
  Jag emotser alla andras olika synpunkter om Eurocon2011. Ös på! Nu i helgen
var det verkligen ös!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)