[SKRIVA] Om dataspel (var: Digest V5 #113)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 26 Apr 2011 00:53:27 +0200

From: corona.borealis@xxxxxxxxx
> Om det är något man kan lära sig i
> dataspel så är det samarbete.
  Det ingår i det här som nämndes i föredraget om att utveckla sociala förmågor.

> De andra argumenten kan jag däremot
> inte riktigt hålla med om. Spelande kan ge intressanta upplevelser,
> men leder inte till att man har skapat något permanent, som till
> exempel när man skriver. Efter att jag har spelat ett spel så känns
> det ofta som om jag sysslat med något totalt värdelöst, som inte
> har hjälpt mig en millimeter framåt i karriären eller livet eller
> vad gäller heminredning, och som inte har bidragit till bättre
> kondition.
  Men får man inte en viss kick av att ha spelat timmar i sträck? En
intellektuell kick, rent av? Jag tror att det finns en spill-over-effekt. Om
hjärnan stimuleras i ett sammanhang, blir den redo att stimuleras i ett annat
sammanhang också. Den som spelar upplever kanske något liknande när han/hon
sitter och programmerar eller bygger websidor eller något sådant.
Rörelsemönster och miljö är ju densamma (man sitter och knappar på ett
tangentbord vid en dator).

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----