[SKRIVA] Om dansk sf på engelska

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Oct 2011 22:40:34 +0200

En uppsats om dansk sf som översatts till engelska (av författarnamnet att döma
av en dansk student i USA, eller en danskättad dito):

http://t.co/1TYwkfxF

Kan ju vara intressant att läsa. Tydligen hade 2006 12 danska sf-romaner
översatts till engelska (plus enstaka noveller och ett par sf-teaterpjäser).
  Jag undrar hur mycket svensk sf som översatts till engelska? Det bör vara mer
än dansk dito, men sedan kan ju gränsdragningarna vara svåra att göra också.
Liza Marklunds Sprängaren är formellt (enligt mn mening) sf, då den utspelas i
en fiktiv framtid. Kallocain och Harry Martinson finns på engelska (om man nu
kan se Aniara som en sorts roman - det är en längre sammanhållen berättelse i
alla fall). Sam J Lundwall har haft en drös böcker på engelska. Bertil
Mårtensson finns iaf i novellform på engelska (och när jag tänker efter: det
gäller även en av mina noveller i Mord på månen, och fler noveller finns i
fanzine- eller semipro-form). Har för mig att något av Peder Carlsson finns på
engelska och säkerligen även Sven Christer Swahn. Den här Strindbergs Stjärna
(som är sf) av Jan Wallentin har kommit på engelska. Och det slår mig att
åtminstone Kalrsson på taket av Tant Astrid ju är sf (en kille som flyger med
en propeller på ryggen - det handlar om fantastiska uppfinningar!).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)