[SKRIVA] Om biblioteksdebatten

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Dec 2012 14:09:36 +0100

Här en krönika om uppfattningen om två skolbibliotekarier, "Bibliotekarierna
som ljuger om kommunismens brott":

http://www.expressen.se/debatt/bibliotekarierna-som-ljuger-om-kommunismens-brott/

Det handlar om att det tydligen var OK att ta upp nazismens brott, men inte
Stalins, Maos m fl.
  Det intressanta i sammanhanget är att en av bibliotekarierna som Kjell Albin
Ambrahamson hudflänger, Jonas Aghed, är s a s "känd inom sf-fandom". Nu har han
inte varit sf-involverad på säkert 25 år, men på 80-talet utgav Aghed en hel
del fanzines, gick på flera sf-kongresser m m. (Om man googlar kan man hitta en
hel del av och om Aghed. Han verkar ta för sig i biblioteksdebatten.)
  Det har länge - eller t o m alltid - funnits en debatt om bibliotekens
sortiment. Min uppfattning är att även "dåliga" böcker skall finnas. De kanske
inte bör finnas i så många exemplar, ty är de dåliga eller på något vis
"marginella" kanske inte så många vill läsa dem. Men några ex bör finnas, så
att de (antagligen inte så många) som vill läsa skall kunna hitta dem. Hitlers
Mein Kampf bör finnas. Tintin bör finnas, även de album vissa tycker sämre om.
Ayn Rand bör finnas. Enid Blyton. (Bör barn "skyddas extra"? Inte som
grundregel, men i undantagsfall, menar jag.)
  Nu är det dock så att människors förmåga att få tag på läsning allt mindre
handlar om bibliotek, och allt mer om Internet. Även den som har ambitionen att
toppstyra mediaåtkomst av ideologiska skäl får det svårt att lyckas.
  Hur ser medialandskapet ut om 25 år? Det tror jag ingen med bestämdhet vet.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)