[SKRIVA] Om Lovecraft

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 4 Dec 2011 22:43:11 +0100

Jag var på SF-Bokhandelns och Vertigos Lovecraftkväll 2 dec, med bl a
författarna Anders Fager, Karin Tidbeck (som nyligen sålt en novell till nya
Weird Tales), serietecknaren Karl Johnsson och seriekännaren Anders Lundgren.
40-50 personer slöt upp till slut, inkl Pebbles och Roger Klein.
  Intressant nog har det samtidigt utbrutit en debatt i SvD om HP Lovecraft.
Fabian Kastner recenserade en ny novellsamling 26/11 och menade att HPL är
rasistisk:

www.svd.se/kultur/litteratur/skrack-byggd-pa-rasism_6664472.svd

Mattias Fyhr svarade 2/12 och menade att rasistanklagelsen var för ytlig, och
att HPL i brev tog avstånd från den mesta rasismen:

www.svd.se/kultur/litteratur/forenklat-kalla-lovecraft-rasist_6681584.svd

Jag skall inte skriva alltför mycket om vad som sades, men jag tror att det
hela kommer att finnas på SFB:s YOutube-kanal för den som är intresserad.
Kvällen började med att författarna presenterade och pratade om sina verk.
Sedan kom en paneldebatt om HPL, då och då avbruten av zombiska haikudikter.
Sist presenterade Vertigo vinnarna i sin HPL-novelltävling. Två av vinnarna
(1:a pris Helena Dahlgren, 2:a Johan Weisz) var där och läste ur sina bidrag.
KG Johansson känd från bl a SKRIVA vann tredje pris, men det är litet långt att
resa från Piteå. (Vinnarnovellerna skall finnas på vertigo.se.)
  Närvarande författare berättade om hur de fastnade för HPL, ofta i unga år.
Fager - som har en kul stil och alltid är intressant att höra - hade t ex
fastnat via ett lovecraftrollspel. Tidbeck menade att HPL skriver som en
kratta, men han är fascinerande ändå. Johnsson menade att han älskade HPLs
adjektivöverflöd - det finns en berättarglädje i det. Tidbeck menade att HPL
genom sin krattiga prosa "blir som en av oss" eller i alla fall en del av
populärkulturen. Om han varit mer slipad skulle han ha blivit ointressant.
Lundgren påpekade att HPL skrev för sig själv och sina kompisar. Fager gillade
novellen "The Hound"; andra hade också sina favoriter.
  Det här om rasim togs också upp. Tidbeck höll med Kastner i sin SvD-räka,
medan Fager tyckte att det var irrelevant att anklaga HPL för rasism. Alla
födda föra 1890 var rasister i någon mening, liksom.
  En intressant kväll, nåja dryga två timmar i alla fall. Själv läste jag
Lovecraft i unga år; om jag minns rätt var han representerad i kioskpocketarna
Kalla Kårar, och Sam J Lundwall utgav en och annan bok. Men hans prosa föll mig
aldrig på läppen - han *är* krattig. (Däremot finner jag Lovecrafts liv
fascinerande, bl a hans Lovecraft-cirkel och tidiga s k APAs.) Bland klassiska
skräckförfattare har jag alltid tyckt att Edgar Allan Poe är överlägsen. Han
har ju också skrivit ren sf och deckare.
  Nära utgången hade SF-BOkhandeln en låda med amerikanska sf-nyhetsmagasinet
Locus till gratisplock, ex man inte lyckats sälja. Jag tog en bunt, för jag är
väl en av inte alltför många kan finna Locus intressant.
  När jag klev ut på västerlånggatan såg jag inga monster eller tentakler som
väntade i den ljumma vinterkvällen.

--Ahrvid

Ps. Var Lovecraft rasist? Tja, t o m svenska riksdagen var rasister på den
tiden! Och beslutade om "rasbiologiska" institut och steriliseringslagar!
Rasism låg i tidsandan. Men de flesta var nog naiva i första hand och rasister
i andra hand. Jag tror att HPL mest såg sig som en intellektuell som hade
filosofiska funderingar om människosläktets framtid.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)