[SKRIVA] Nytt Ansible ute

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 4 Jan 2014 19:41:32 +0100

Ansible (namnet från snabbare-än-ljuset-komm-apparat använd bl a av Ursula Le
Guin) har kommit med sitt januari-nr:

http://news.ansible.co.uk/a318.html
Detta nyhetsblad från brittisk sf-horisont, red Dave Langford, har vunnit
Hugo-pris som bästa fanzine ett stort antal ggr (ibland kanske i brist på
konkurrens, men Dave L är känd som en rolig typ med pennan).
  Av nyheter av vikt som inte varit på SKRIVA-listan:

* TAFF 2014. The final line-up for the eastbound race from North America to
Loncon 3 in London (as above): Brad and Cindy Foster standing jointly, Curt
Phillips and Randy Smith. ... TAFF voting continues to 22 April. See
taff.org.uk for the ballot form, candidates' platforms and a link to the online
PayPal donation/voting page. (Sidonotering: En av kandidaturerna har kontaktat
mig och preliminärt förfrågat om det kunde ordnas ett besök i svensk fandom,
antingen före eller efter Worldconen i London i augusti. Jag svarade att det
säkert går att ordna med övernattning, antingen Sthlm eller Uppsala - Arlanda
ligger mitt emellan. Kandidaturen ifråga har bett mig INTE avslöja identitet,
av rättviseskäl under TAFF-kampanjandet, så jag gör inte det. Men som sagt,
övernattning, möte med kandidaturen ifråga osv går alla gånger att fixa.)

* National Book Award Book of the Year for UK publication, chosen by popular
vote: Neil Gaiman's The Ocean at the End of the Lane won 'by a considerable
margin'.

* Peter Nicholls, red för den utomordentliga SF Encyclopedia, berättar om sin
kamp med Parkinsons sjukdom, som han diagnosticerades med för 13 år sedan. Det
har varit riktigt illa (svårt att gå, talrubbningar, slafsa med mat osv) men i
december fick han en s k hjärnstimulator inopererad, en liten elektronisk pryl
med ett batteri som stimulerar delar av hjärnan som motverkar effekter av
Parkinsons. Sedan dess kan han rapportera markanta förbättringar: han går bra,
talet har återvänt, osv. Det låter ju utmärkt! Man måste ju önska Mr Nicholls
lycka till och framgång i att hålla sjukdomen stången.

Sedan finns andra nyheter som jag inte tagit upp på SKRIVA också - bl a den
numera sorgligt långa listan på avlidna, ofta i sf/f-sammanhang perifera namn -
men jag gör ett urval av vad jag finner av större intresse här.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /