[SKRIVA] Re: Noveller.com

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 3 Jan 2009 13:06:33 +0100

From: gunnar.andersson@xxxxxxxxx
> Alla avsnitt på deras webb är tom och väntar på att någon skall lägga in
> texer där.
> Det är mycket tveksamt om man skall göra det, iaf om man är rädd om ditt
> material.
>
> I deras "avtal" för att få lägga in texter står det bl a:
> "Allt material som publiceras på Noveller.com kan komma att bli föremål för
> eventuell försäljning i framtiden. Detta innebär att om webbplatsen eller
> delar av webbplatsen kommer att säljas, hyras ut eller på annat sätt
> förändras kan allt publicerat material komma att följa med.

> [...]
  Hm.
  En intressant frågeställning. Jag såg faktiskt inte det där.
  Jag tror dock att jag förstår hur folket (om det nu är fler) bakom webplatsen
resonerar, och med viss men ändock litet tvekan skulle jag säga att deras
upplägg trots allt är OK.
  Vad de är ute efter är INTE att kunna ta någons novell och själva sälja den
till Hemmets Veckotidning (och det de skriver ger knappast utrymme för det).
Vad de är ute efter är att ha handlings- och hanteringsfrihet för den egna
webplatsen, inkl materialet där, och det också vad gäller ekonomiska frågor.
  De tänker sig webplatsen som något som i en framtid kanske kan bli attraktiv
för någon att köpa eller hyra in sig på - eller något liknande. Men de blir ju
alldeles bakbundna för att ingå sådana avtal om de i förväg måste gå igenom
innehållet, spåras upp bidragsgivare och i tjogtals, hundratals fall be om
särskilda tillstånd.
  Om jag startade en webplats skulle jag alla gånger vilja ha denna typ av
handlingsfrihet. Och av det skälet framstår skrivningarna som rimliga.
  Den som bidrar med material får göra det med öppna ögon, medveten om att
webplatsen i sin helhet någon gång i framtiden kan komma att ingå ekonomiska
avtal där ens efget material ingår i kulisserna (dock bara som en del av
webplatsen).
  Jag skulle dock vilja se:
  1. En uttrycklig förklaring om att "förändringar" bara sker inom ramen för en
webplats. Man kan knappast förklara att nu har skett en "förändring" till
tryckt antologi, och vi pubbar allt i tryck utan att betala.
  2. Att förändringar i alla fall utannonseras; det kostar väl inget att på den
egna webplatsen göra notiser om ev ändringar.

Drag n’ drop—Get easy photo sharing with Windows Live™ Photos.

http://www.microsoft.com/windows/windowslive/photos.aspx-----