[SKRIVA] Musik för skrivmaskin

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 11 Jul 2010 15:47:47 +0200

Här ett musikstycke (ganska känt, ni har kanske hört det) för alla er som glömt
skrivmaskinen! Från en beskrivning på nätet:

"Leroy Anderson (1908-1975) was a composer of pops orchestral music. In 1950,
he wrote “The Typewriter”, a short piece that featured a mechanical typewriter.
The above video is a 2008 performance of that piece by the Strauss Festival
Orchestra, featuring percussionist Martin Breinschmid on the typewriter."

http://www.youtube.com/watch?v=g2LJ1i7222c

Såvitt jag kan höra och se måste radslutsplinget göras av orkestern, för det
verkar inte stämma med skrivmaskinistens rörelser, men i övrigt är
skrivmaskinens typarmsnedslagsljud säkert som de skall vara.
  En trevlig trall.
  Ack, dessa skrivmaskiner! Skriva brev, stenciler, noveller. De må ha varit
litet långsammare och krångligare än ordbehandlare (man kunde inte
efterhandsredigera t ex; vitt eller rött korrekturlack hade sina
begränsningar), men jag tror att *textkvaliteten* blev högre! Förr var en roman
200 sidor - nu kväker en hackwriter enkelt ur sig 500, 600, 700 sidor. Och det
som tillkommit är utfyllnad.
  Poängen är att med skrivmaskiner *formulerade man sina meningar i huvudet*
innan de sattes på papper. Det betyder att man tänkte efter en gång till. Det
blev mer välformulerat, och man blev mer benägen att ransonera onödiga ord.
Inga rättstavningsprogram betydde också att man måste förlita sig på att tänka
efter.

--Ahrvid

Ps. Som började på skrivmaskin. Sätt mig framför en sådan kontraption och jag
kan fortfarande hacka ur mig en skojig och gångbar text. Jag kan t o m mentalt
ställa om till den annorlunda placeringen av ÅÄÖ (på de flesta skrivmaskiner
satt dessa bokstäver i rad nederst till höger).

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Håll skräpposten borta med nya Hotmail. Klicka här!
http://explore.live.com/windows-live-hotmail-----