[SKRIVA] Merry Krampus (ompost)

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Dec 2014 07:55:53 +0100

(Ompostning, utan rtf-formateringsgröt.) När jag först hörde talas om Krampus
trodde jag det var ett skämt, men icke. Krampus är en ondskefull, behornad
varelse i tysk folklore som vid juletid bestraffar olydiga barn på grymmast
möjliga sätt, ofta med döden som följd. Man behöver inte mycket fantasi för att
förstå att denna gestalt är bakgrunden till svenska julbocken, fastän vi här
identifierade julbocken med djävulen som en dag på året -- julnatten -- blev
någorlunda snäll. Krampus själv lär snarare vara inspirerad av getguden Pan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus

Alltid lika charmiga youtube-fenomenet Sara Forsberg aka Smoukahontas önskar
Merry Krampus: https://www.youtube.com/watch?v=ePhc5wT6ezc Fast hon missar en
bra poäng: att nämna den finländska skräckkomedin "Rare Exports" (2010) som
bygger på just myten om krampus. En modern kultklassiker som hyllades av Roger
Ebert och varmt rekommenderas som Disney-alternativ till cynikerns julafton.

Sara Forsberg är den finlandssvenska tjejen som under året blev världskänd för
sina nonsensimitationer av all världens språk. Numera lär hon ha en skiv- och
Hollywoodkarriär på gång.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).