[SKRIVA] Lysande räkor för Erik A

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 20 Aug 2008 19:31:10 +0200 (CEST)

Erik Anderssons nya roman, Den larmande hopens dal, får bra recensioner. DN:s
Malin Ullgren skrev (19/8) att den är "en av årets roligaste...jag skrattar
ofta högt under läsningen... EA väljer orden med ovanlig omsorg och med
förkärlek för det halvt glömda, men med mycket precisa adjektiv och
dialektord."
 Romanen handlar om en journalist som kommer till Västgötaslätten för att
vikariat, som "hamnar i en värld där det som händer nu endast har betydelse
genom kopplingen bakåt. Härledningen av ortnamn och dikningsmetoder genom
tiderna är mycket viktigare än dagens mord och hor."
  Räkan illustreras av en bild på en bister Erik Andersson körande en liten
traktor!
  Det där med hns intresse för västgötska ortnamn framgick faktiskt redan i
hans tolkienkommentarer i Ö. A. (se räka tidigare i sommar), där han i
dagboksform berättade hur han for runt på auktioner och letade böcker om gamla
ortnamn.

--Ahrvid

...aom har läst, tror jag, de flesta av Eriks böcker, som tenderar att vara
småfinurliga men tyvärr inte ha särskilt mycket handling. Han skrev bättre när
han skrev Veckans Äventyr tills med ovantecknad i Jules Verne Magasinet! I alla
fall skrev han mer om sf och fandom och sådant.