[SKRIVA] Litt fight: Englund Vs Ranelid

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Jan 2011 13:44:59 +0100

Det senaste är att det utbrutit fight mellan Ackis' ständige sekr Peter E och
Björn Ranelid, för ett tag ständig TV4-dansare:

http://www.expressen.se/noje/letsdance/1.2284606/allt-som-haller-ranelid-borta-fran-skrivandet-valkomnas

"Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund välkomnar allt som
håller författaren Björn Ranelid borta från skrivandet. Nu får blogginlägget på
Akademiens hemsida kritik från andra ledamöter.
- Vi ska inte lägga oss i vad Ranelid gör, säger författaren Kristina Lugn på
stol nummer 14.
I en intervju inför "Let's dance" sa författaren Björn Ranelid att han är mer
djärv än hela Svenska Akademien tillsammans och uppmuntrade ledamöterna att
dansa:
- Jag sitter inte i Akademien och gömmer mig, sa han till Expressen.
I går kommenterade författaren och Akademiens ständige sekreterare, Peter
Englund, Ranelids uttalande på sin blogg.
"Noterar att Björn Ranelid uppmanat mig att följa hans exempel och delta i
dokusåpor. Det kommer inte att ske. Däremot har jag inga invändningar mot att
han gör så själv. Allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas,"
skrev Englund.
Bloggen ligger på Svenska Akademiens hemsida och Peter Englund bloggar i sitt
ämbete."

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----