[SKRIVA] Kort rapport från Sthlms Internationella Seriefestival

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 May 2015 18:34:53 +0200

...som jag besökte igår. Idag stannade jag hemma, dock. Serier är inte riktigt
min grej, men jag har faktiskt varit på alla dessa festivaler sedan starten
(sent 90-tal som Fanzine Heaven, senare omdöpt till Small Press Expo).
Det var väldigt mycket folk och många utställare, täckande ca 2,5 stora salar
i Stockholms Kulturhus. Man fick knöka sig fram ibland. Bland bekanta ansikten
Nicolas Krizan, Mårten Svantesson, Daniel Atterbom, Horst Schröder och några
till.
Helt plötsligt: "Tjena Ahrvid!" Då var det Henrik Holmström, han bakom
Eskapix. Jag hade litet med honom att göra för några år sedan. Han utger numera
böcker (Eskapix är nedlagd som tidskrift), främst inom skräck) bl a nyligen en
liten antologi där Johannes Pinter medverkar, som kom tvåa i
Fantastiknovelltävlingen för 1-2 år sedan. Vi stod och småsnackade, men när man
snackar om trollen... Då kom Johannes Pinter förbi! Honom känner jag från
amatörfilmsrörelsen och derasårliga festivaler sedan 25+ år tillbaka.
Vi stod och snackade om skrivande, om varför alla fantastikblaskor lagts ned
osv.
Har inte så mycket att säga om sjlva seriemässandet. Jag förbi alla bord, tog
litet godis, tittade. Programmet såg jag inte så mycket av (litet i bakgrunden
för ett par saker, korta stunder). Utom en sak:
Dagens hjödpunkt: Leffe.
Jag får nog berätta om det i en separat rapport. Men Leffe var där i sin
rullstol (efter en stroke) och intervjuades på scen, av Trampe (Martin och
Anna-Lena dök också upp, halva det gamla Sunkit-gänget). Leffe var den som
tecknade kultporrserien "James Fjong" i Hsons blaskor (de som hette Piff, Paff
och Raff) på 70-talet. Han hade mycket skoj och intressant att förtälja, men
det får bli en separat rapport som sagt. Det skall komma mer om "James Fjong" i
Aftonbladet RSN.
En annan rolig grej: helt plötsligt såg jag att det stod "Bulls
Press"-någonting. Jo, det var Bulls Presstjänst som var där, i form av en Alf
Steinsvik. Jag började då förstås att prata om 40-talets JVM/VÄ som Bulls gav
ut via Nordpress förlag. Det visade sig att Alf var sonson till Bjarne
Steinsvik som grundade Bulls, och hans far (Bjarnes son) var fortfarande kvar
i firman. Jag fick E-adressen till Hjalmar Steinsvik på Bulls och måste
förstås kontakta honom och höra om man har manterial, arkiv eller annat kvar
från JVM/VÄ eller intressanta upplysningar och historier. Redaktör Falk, Berra
alltså, tror jag bör vara intresserad.
På det hela taget en intressant eftermiddag. Det är inte var dag man stöter
på både Hsons P-blaskor och JVM på samma festival.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan