[SKRIVA] Kort om Novellmästarnas årsmöte

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 1 Mar 2012 23:48:12 +0100

Idag hade vi årsmöte i föreningen Novellmästarna (hemma hos Helena Sigander).
Det mest välbesökta hittills - sju av åtta medlemmar närvarade! Inte illa.
  Formalia är kanske inte så mycket att gå in på. Årsberättelse, ekonomi osv
godkändes och Ulf Durling hade som vanligt en elegant formulerad
revisionsrapport (styrelsen fick ansvarsfrihet). Bertil falk fortsätter som
ordförande och Kjell Genberg som sekreterare. (Jag var mötessekreterare och jag
skall se om jag inte kan få ur mig ett draft av protokollet ASAP så det blir
gjort.)
  På övriga frågor kom en hel del intressanta diskussioner. SKRIVA får bidrag
till prispengar för novelltävling som förra året. Jag förtäljde en del om att
tävlingsarrangerandet betyder en hel del jobb, men Novellmästarna får också
cred i all tävlingsinfo som går ut (och det är mycket - når tusentals
personer). Ulf tyckte att det var bra att ha tävlingen som en konkret aktivitet
att peka på för att "främja novellkonsten". (Till protokollet fördes också ett
"Ahrvid tackas för nedlagt arbete med novelltävlingen" - vilket Nota Bene INTE
var mitt förslag.)
  Men längst diskussion, med många konstruktiva inlägg och förslag, kom kring
arbetet med en E-boksantologi. Den beslutades på förra årsmötet, men då
novellerna kom sent är det tillskottakommande nu. Det är undertecknad som
påtagit sig redigeringsarbetet, och jag hade gjort en "råversion" av samlingen
i PDF-form som jag hade med mig och visade på min nya Sony-läsplatta.
  Då det finns en hel del kring detta, skall jag försöka sammanfatta. En hel
del småpillande i redigering återstår, men sedan är tanken att texten skall gå
till medverkande varvid alla korrar sin egen text - därvid bör man också skriva
en egen författarpresentation à max 200 tkn. Kjell visade sig ha god erfarenhet
av omslag och skall göra ett, men vi måste hitta på en bra titel först...så
fundera på det! (Min överkomplicerade arbetstitel är Fil för fängelsers
framtida fångar. Ett annat förslag löd Skottdagen och andra hemskheter.) Bertil
Falk skriver såsom ordförande ett förord. Jag gör en färdig fil sedan (jag kan
åstadkomma minst PDF och EPUB) och Cecilia Wennerström publicerar via Elib.
(Det verkar enklare än att Novellmästarna registrerar sig.) Då når man ut till
alla E-bokförsäljare och biblioteken.
  Det var bra att Cecilia dök upp, för hon hade mycket att förtälja om hur det
hela går till. Kontrakt. Ersättningar. M m. Grovt räknat man kan säga att Elib
och ÅF tar drygt 50%. Sätter man ett ÅF-pris på 25 kr, kommer E-antologin att
kosta drygt 50 kr. (Då tillkommer biblioteksersättningar a 20 kr/lån!) Man
kanske inte kan tjäna enorma belopp, men vi kan se projektet som en testballong
för att lära sig och se hur saker blir. Så bör man också göra en PR-drive i
samband med antologin, ocvh se vad det kan ha för verkan (dagstidningar lär
vara ointresserade, men kanske kulturpress och blogar kan nappa - finns
hundratals bokblogar!)
  Efteråt intogs middag på Wasahof, varvid diskussionerna fortsatte. Kjell
tyckte att hans biff var seg; min entrecote var medium och bra. tillsammans med
pommes frite blev magen full.

--Ahrvid

Ps. Kikade efteråt ett tag in på releasehålligång för två
skräck/fantasyseriealbum på Södra Teatern, Oblivion High och Alena. Sålts till
Finland har de, och Mårten S var där (men inga fler jag kände).

Pps. Även till SKRIVA-listan, som kan vara intresserad.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)