[SKRIVA] Re: Klimatdebatten och en politisk thriller

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 Dec 2012 14:34:55 +0100

Rickard B:
> En undersökning visar att den fördom som klimatpropagandisterna
> sprider inte stämmer, d.v.s. att gruppen "klimatskeptiker" skulle vara
> mer vetenskapligt obildad än gruppen "klimattroende". De är till och
> med något mer pålästa. Nu är det ingen nyhet för de som följt debatten
> med öppet sinne, men intressant att få det belagt och dessutom i en
> sådan tidskrift som Nature Climate Change Journal.
  Jag som följt klimatdebatten i över 20 år kan bara verfiera att det jag
kallar klimatkritiker ("klimatskeptiker") vanligen kan mer än klimatalarmister.
Det är en naturlig följd av att vi i år efter år utsatts för en bombmatta av
klimatalarmism i gammelmedia. Man måste vara självständigt kritiskt tänkande
för att liksom inte ta den enkla vägen och gå på det, och man letar upp och
sätter sig in i motargumenten.

> Också intressant att DN Vetenskap -- som hittills lagt sig platt för
> klimatalarmismen -- rapporterade nyanserat och med kritik *mot IPCC*
> angående den senaste läckan:
> http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bloggare-har-lackt-fns-hemliga-klimatrapport
  Ett tecken på att 1,5 decennium då temperaturen legat i princip still, då en
massa pinsamma avslöjande om IPCCs tveksamma metoder dykt upp, osv långsamt
(och det kommer att ske långsamt) tvingar t o m de mest entusiastiska
undergångsprofeterna att tänka om.
  Jag misstänker tyvärr att jorden tvärtom kan komma att gå mot avkylning. De
senaste vintrarna har tenderat att vara stränga och solens aktivitet verkar
försvagas (toppen i den senaste solfläckscykeln ligger betydligt lägre än den
förra).
  Men man skall vara försiktig med att förutspå något. Det man skall utgå från
om det inte finns starka skäl för annat är den s k nollhypotesen, dvs klimatet
fortsätter att vara ungefär som hittills (plus/minus några få tiondels grader;
det finns alltid små, naturliga variationer).
  Men klimatalarmister lär även om det blir kallare på sikt trumpeta något i
still med "Titta, att jorden blir kallare bevisar ju global uppvärmning...". I
det läget har de tappat det allra sista av rationell tankeförmåga. Jag kommer
att tänka på Niven/Pournelle/Flynns trevliga roman Fallen Angel (som jag tipsat
om tidigare) där jorden styrs à la Greenpeace och man bekämpar CO2-utsläpp,
ekonomin ligger i permanent depression och inlandsisarna kryper ned över den
Nordamerikanska kontinenten...
  Och sf-fandom utgör en hemlig underjordisk motståndsrörelse!

--Ahrvid

Ps. Ang politisk thriller vore ett uppslag att skriva om någon hemlig agent
eller dylikt som försöker jaga Climategate-läckan. Den är fortfarande oavslöjad
och där finns mycket spännande stoff.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)