[SKRIVA] Re: Jim M diggade Bellman

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 29 Jun 2010 12:14:59 +0200

Ylva S:
> Ah.. insåg att det inte gick att bifoga fil. Well well... :(
  Nej, det går inte, främst av säkerhetsskäl.

> Det var intressant och ny info för mig som är gammalt Doors-fan! Jag besökte
> Jim
> Morrisons grav i Paris 2007. Det fanns inga vakter men dock ett staket runt
> graven
> men jag uppskattade att den inte var nedklottrad vid tillfället.
  Intressanta nyheter för mig också, som också är gammal Doors-fan. Det var den
gamle sf-fanen Hans B som pekade mig i riktning av The Doors för många år
sedan. Jag har besökt Paris 5-6 ggr (en av mina favoritstäder) och *varje* gång
har jag besökt Jimpans grav; sista gången var för 10+ år sedan. Då fanns det
vakter vid graven, och staketen var där. Graffiti fanns, men den tas bort med
vissa mellanrum.
  På 80-talet när jag var där första gången, var det riktigt stämningsfullt vid
graven. Doors-fans från hela världen var där. Vilken tid som helst var det
20-25 Doors-fans där. Någon hade med sin bandspelare och spelade Doors-musik.
Andra skickade runt vinflaskor. Man satt och pratade tyst, lyssnade på musik,
drack litet vin.
  Men grannarna gillade inte Jimpan, dvs folk i granngravarna (eller snarare
deras släktingar), kanske framför allt för graffitin och musiken. Det sägs att
Jim Morrison var nära att kastas ut (vad skulle han då bli? En zombie
kanske...?) men myndigheterna besinnade sig. Andra förklarade att Jim Morrisons
grav var en av Paris största märkvärdigheter med enorm kultstatus. Ingen annan
grav på Pere Lachaise har lika många besökare.
  Men sista gången jag var där stod som sagt en vakt där. Som stoppade
musikspelande och jag tror inte vakten såg med blida ögon på att folk drack vin
heller. (Det var nog mest en ordningsfråga. Folk som dricker vin kan bli
stökiga. Annars betraktar fransmän vin ungefär som vatten. Vin - billigaste
bordsvinet - kostar ungefär som buteljerat vatten.)
  Det känns som att Bellman och Jim Morrison bör ha varit själsfränder! Det
känns passande att den senare ägde - och uppenbarligen också läste och diggade
- en biografi om Bellman.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Klicka här!
http://new.windowslivemobile.msn.com/SE-SE/windows-live-hotmail/default.aspx-----