[SKRIVA] James Ellroy-intervju

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 13 Feb 2010 19:13:30 +0100

Den amerikanske hårdkokte deckarförfattaren - som iofs skriver
dokumentärromaner - har ju varit i Sverige nyligen, och han intervjuades i
TV4:s Nyhetsmorgon i morse. Intervjun är sevärd och finns på:

www.tv4.se/nyhetsmorgon

I slutet brister Ellroy ut i vad som verkar vara halvgalna verbala utbrott, men
han läser bara ur förordet till sin senaste bok Blood's a Rover (Oroligt blod,
på svenska), som är en skildring av amerikanskt 60-tal och bl a tar upp mordet
på president John F Kennedy.
  Några småsaker ur intervjun:

* Ellroy gör enormt noggrann research. Han hyr in folk som letar fram fakta och
skriver kronologier. Och han gör själv en noggrann outline innan han börjar
skriva. Till den senaste boken var outlinen 400 sidor lång.

* Han anser att denna noggrannhet gör att han får stor frihet i att
fiktionalisera, improvisera, stoppa in passion. (Det kan låta motsägelsefullt,
men man kan tänka sig att den som vet var gränsen för fakta går kan ta sig
större friheter med resten.) Hans böcker blir en blandning av fakta och
fiktion, men han säger inte vad som är det ena eller andra.

* Han vill "omskriva historien så att den passar mig". Ingen kan säga vad som
är sant eller ej. Folk (i USA) har slutat att tro på "officiella sanningar"
sedan tiden för Vietnam-kriget, vilket vi ser på alla konspirationsteorier som
flyter omkring.

* Ellroy själv undviker mediakonsumtion. Han har ingen mobil. Ingen TV. Han har
ingen dator eller Internet (kallar sig datorilliterat). Han läser inte ens
dagstidningar. Allt för att inte matas med andras förberedda sanningar.
(Bakgrundsdata får han istället från sin omfattande egna research, antar jag.)

Ellroy verkar vara en spännande typ (jag har inte läst hans böcker ännu, dock)
och det kanske var synd att man missade honom i Kulturhuset i veckan. Men
enligt rapporter var biljetterna slutsålda sedan länge och det var fullpackat.
Jag har dock läst böcker i genren fiktionaliserade dokumentärer av t ex Norman
Mailer, och den som gillar sådant lär kunna få ut en hel del av Ellroy.

--Ahrvid

Ps. Mer om James Ellroy på t ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Ellroy

Windows Live: Gör det enklare för dina vänner att se vad du håller på med på
Facebook.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:sv-se:SI_SB_2:092009-----