[SKRIVA] Iwan (Hedman) Morelius avliden

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 21 Jun 2012 23:03:58 +0200

Nås av det trista beskedet att Iwan (Hedman) Morelius idag avlidit i sitt hem i
Spanien. K Arne Blom skriver på DASTs hemsida:

http://www.dast.nu/artikel/iwan-hedman-morelius-in-memoriam

"Iwan Morelius avled dagen före midsommarafton 2012  i sin bostad nära Alicante
i södra Spanien. Han blev åttioett år gammal. Han hörde, genom att väljas in i
Svenska Deckarakademin i allra dess första början, till veteranerna i kretsen.
Han var under de senaste cirka tjugo åren hedersledamot.
Iwan föddes i Stockholm och bar ursprungligen efternamnet Hedman, sedermera
utbytt mot det äldre familjenamnet Morelius.  /Not: Under en tid skrivet som
"Hedman Morelius"/
Iwan var en älskare av denna populärlitteratur. Han blev en hängiven läsare och
snart började han dessutom bygga en ansenlig samling. Jag stiftade bekantskap
med honom 1971  vid ett besök hemma hos familjen i Strängnäs och kunde
konstatera att i den hedmanska villan fanns det fler bokhyllor än i normala hem.
1968 hade Iwan börjat utge tidskriften DAST; namnet är tillskapat av
begynnelsebokstäverna i Detectives, Agents, Science Fiction, Thrillers.
Artiklar om böcker, genrer, författare och mycket annat därtill trängdes på
sidorna i det magazine som egentligen var ett fanzine. Iwan var bokslukare,
samlare, tidskriftsutgivare, sammanställare av bibliografiska verk, redaktör
för diverse bokserier presenterande framför allt thrillers av icke minst
amerikaner. Det jag framför allt kommer ihåg av mötena med Iwan ? de blev färre
och färre sedan han för drygt tjugo år sedan flyttade till Spanien ? var den
glädje han utstrålade då vi diskuterade böcker och läsupplevelser. Hans ögon
tindrade då han fick prata böcker och han blev så ivrig att orden snart
snubblade på hans tunga. Denna enorma glädje och smittande entusiasm var
välgörande."

Låt mig personligen tillägga att Iwans grundande av DAST Magazine framstår som
av stor betydelse. En veritabel samlingspunkt för älskare av Deckare, SF, Agent
och Thriller (som namnet DAST betyder). Där har jag själv skrivit i många år,
vilket fördelaktigt skiljde sig från att skriva om genrelitteratur på andra
ställen - man fick skriva att man älskade det här och det fanns plats för
"nördighet" och knappologi och okänd genrehistoria. (Låt vara att Iwan då
lämnat över DAST sedan länge, till folk som Bertil Falk, Kjell Genberg och
Leif-Rune Strandell - den inriktning Iwan drog upp gällde emellertid!)  Och
även om det som K Arne skriver mest var som ett fanzine i början blev det
inflytelserikt och med tiden allt bättre.
  Och jag kan skriva under på det här med smittande entusiasm. För ett par
somrar sedan hade jag förmånen att träffa Iwan då han var på Sverigebesök (som
han ofta var på somrarna). Ett mycket trevligt möte där vi satt och snackade
länge, länge. Tyvärr den enda gången då jag träffade honom, men det sitter i
minnet och vi hade också en hel del E-mailkontakt.
  Jag har läst hans självbiografiska Meeting with Authors and Other People in
the Book World, som jag tyckte var utmärkt och en bra sammanfattning av hans
karriär. En recension av den finns på:

http://www.dast.nu/artikel/han-har-mott-de-stora-deckarforfattarna

Med Iwan har en sann eldsjäl sorgligt brunnit ut.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id6081462  / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!