[SKRIVA] Helena Eriksson får Aftonbladets litteraturpris

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Dec 2009 17:08:19 +0100

Helena Eriksson, fd redaktör på Göteborgs Fhaanveckliga, om jag nu minns rätt,
med tecknat alter ego i form av Kapten Stofils Lädernuckan, numera poetissa,
och Roscoe vet vad, har tilldelats Aftonbladets litteraturpris, à icke
föraktliga 50 000 kalla laxar:

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article6254078.ab

Ur juryns motivering, som är tämligen lång, citeras jag inledningen:

"Helena Eriksson har med sina hittills åtta diktsamlingar skrivit in sig som en
av de mest intressanta och säregna rösterna i den svenska samtidslitteraturen.
Hennes författarskap äger en extrem konsekvens, men tycks samtidigt hela tiden
befinna sig i rörelse. Dikterna använder sig ofta av boksidan som ett visuellt
fält genom vilket ord och fraser drar fram, liksom på väg, vidare."

--Ahrvid

Ps. Comet-Johan Bensin jr rapporteras vara mycket förtörnad. Han låter meddela:
  "Detta tar priset! Det skulle jag ha! Tvärhöga dvärgar också! Två meter tyg.
Senap."

Hitta hetaste singlarna på MSN Dejting!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----