[SKRIVA] Gutenbergs uppfinning

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 8 Aug 2008 18:00:11 +0200 (CEST)

Jag såg invigningen av OS (vilket jag i övrigt skall försöka missa en hel del
av, utom enstaka grenar då SVRIGE VINNER GULD!!!), vilket f ö var mycket
imponerande. Bokrullen full av färgade lysdioder, som spelade upp scener ut
Kinas historia, var en intressant grej. Liksom alla dansare, som for runt med
nästan nordkoreansk kim-il-sung-precision.
  En sak bara. Vid ett tillfälle sade kommentatorerna något om att det var
kineserna som uppfann tryckkonsten, och inte Johann Gutenberg. Nå, såvitt jag
vet var det *koreanerna* (fast Korea var kanske en del av Kina då?), men
poängen är att Gutenberg uppfann det viktigaste inom tryckkonsten!
  Johann Gutenberg uppfann gjutning av metalltyper. Och därmed var
tryckkonsten fullbordad. Det koreanerna (eller kineserna) gjorde några hundra
år innan Gutenberg var att tryck med typer utkarvad i trä. Det tog lång tid att
göra typerna, och man måste göra dem en och en. Med det systemet gick det
långsamt att få till tryckta böcker. Gutenberg kom på att man kunde gjuta
typerna i metall, och experimenterade också fram en lämplig legering för det
(bly, tenn, aresnik, antimon, har jag för mig att det är) och därmed kunde man
på ingen tid alls mångfaldiga hur många typer man ville.
  Först därmed blev boktryckning praktisk i större skala. Gjutning av typer
hade kineserna ingen aning om. Så vi skall vara tacksamma mot Gutenberg. Det är
därför vi sitter här några stycken på listan och försöker knåpa ihop noveller
och annat skoj.