[SKRIVA] Fråga om en sf-idé...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Sep 2015 14:21:06 +0200

Får jag utmana era vetenskapliga geniknölar, i den mån de behöver gnuggas? Jag
var i går på en dataspelskonferens (mkt intressant - rapport kanske kommer) där
jag såg en demo på ett snyggt, nytt svenskt spel (inte färdig, kommer kanske om
1-2 år) där små luftskepp for omkring bland svävande öar. Svävande öar har vi
också sett i filmen "Avatar". Så jag började fundera på en sf-berättelse
inbegripande någon svävande ö, men ön skall inte sväva pga magi eller något
annat dumt. Jag tänkte mig att ön till stor del skulle bestå av kraftigt
magnetiskt naturligt material (järn, kobolt o dyl). Nedanför ön skulle det
finnas en stor ansamling av naturligt supraledarmaterial. Att materialen
ansamlats på det viset får tillskrivas naturens nycker och ren slump.
Supraledarmaterialet skulle ha sina egenskaper i "rumstemperatur" eller iaf den
temp som råder på platsen. Forskarna försöker åstadkomma sådana supraledare.
Man har inte lyckats helt ännu, men i berättelsen får vi anta att naturen själv
lyckats mixa till en sådan supraledare. Och en magnet kan sväva ovanpå en
supraledare då den senare fungerar som en sorts spegel för de magnetiska
fältlinjerna. Ett exempel från Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=nWTSzBWEsms
Då till frågorna: Är scenariet realistiskt? Det är inte möjligt här och nu,
fattar jag. Men är det teoretiskt möjligt? Hur stor kan man tänka sig en sådan
svävande ö? Jag tänker mig att den måste vara tillräckligt stor för att det
skall bo folk där. Plats för någon by eller något samhälle. Hur påverkas folk
(människor eller männoskoliknande) av att bo på en enorm permanentmagnet? Man
kan förstås tänka sig att det ovanpå magnetmaterialet finns ett tunnare lager
av mer normal materia, jord, osv. E(n effekt torde bli att folket endast med
svårighet kan ha verktyg av järn.) Man kunde också tänka sig att den svävande
ön är gjord av supraledarmaterial, och att området med en kraftig
permanentmagnet finns på marken. Är det några fördelar med att vända på saken
på det viset?
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan