[SKRIVA] Eurovision

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 May 2014 01:12:53 +0200

Medan jag slötittar på en TV4-film (kanske mer om den snart) några ord om
Eurovision Song Contest. Det är litet Gosh Wow över en sådan tävling. Har sedan
80-talet iaf alltid sett den (så jag som sagt gillar stora TV-spektakel)
åtminstone i ögonvrån.
  Sverige med Sanna Nielsen ligger högt hos bettingbolagen (jag har kollat) men
inte exceptionellt högt. Så där odds 3.5-4; Österrike 4-5, Holland, 5-6,
Armenien 6-8 är i hasorna. Jag hörde "före-ESC"-programmen och Armenien ligger
bra till hos mig, om än låten är en smula tråkig. Sverige sticker inte ut och
vore synd om Österrikes transa vann då jag tror det är illa om ESC förvandlas
till en HBTQ-kongress.
  Två saker som varit bra hittills:
  1) Scenen! En sorts kub med högupplösande LED-lampor (antar jag) åt alla håll
som kan måla upp nya bilder för alla deltagare, inkl ett golv med samma
utstyrsel stor som en halv basketboll-plan som målar vad tusan som helst. Tänk
vad tekniken fixar nu. Lys/måla-kapaciteten hos Malmö förra året var nog bara
hälften av detta.
  2) En ganska kul fake-dokumentär om Köpenhamn, där en kändisguide gick
omkring och skröt för en turistgrupp om allt bra i staden (men hela tiden fick
berordra medarbetare att göra i ordning kulisser, inkl en falsk dronning
Margarethe...). Dansk humor som funkade. Köpenhamn är iofs trevligt, så man
behövde inte förfalska...
  Vi fick också ett inslag om Australien med direktbild från en extremt tidig
morgon med eurovisionfans i Sydney, dansare och en Aussie-sångerska. Australien
har tagit ESC till sina hjärtan av obegriplig anledning. Kan det vara pga ABBA,
som älskas högt där och vann tävlingen 1974?
 Nå, någon vinner (Armenien, hoppas jag), Sverige kommer hedersamt bland topp-5
(slipper betala för nya gigantscener LED-lampor) och det skulle i finalen se
snyggt ut om Putinryssland fortsatt buades för deras busuppträdande i Ukraina.
--Ahrrvid

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /